Prahu čeká další tramvajová rošáda. Po ní přijdou i změny příměstské dopravy

Do Prahy a jejího okolí přicházejí se začátkem jara velké změny veřejné dopravy. Proběhnou ve třech krocích. První nastane již tuto sobotu, kdy se mění některé tramvajové linky. A to pouhého půl roku od posledních velkých systémových změn. Následovat bude nedělní rozšíření příměstské integrované dopravy na Nymbursko. Od 1. dubna dosáhne integrovaný dopravní systém také do některých dosud nezapojených míst na Benešovsku a Příbramsku.

Jen půl roku vydržela beze změny síť tramvajových linek, kterou stvořila systémová změna na konci loňských prázdnin. Od soboty 25. března se trasy linek mění. Ne sice příliš, ale přesto. Nové konečné budou mít linky 13 21.

Tramvaje číslo 13 dosud jezdily z Černokostelecké na náměstí Bratří Synků. Od soboty však budou jezdit z I. P. Pavlova přes náměstí Míru na Čechovo náměstí.

Linka 21 pak přestane jezdit po Plzeňské na Kotlářku a místo toho na trase z Modřan odbočí na Andělu směrem na Radlickou, kde bude její nová konečná.

Drobná změna se pak dotkne linky 14, která začne obsluhovat novou zastávku Štvanice.

Současně začne jezdit jedna nová linka s číslem 23. Ta kdysi již v Praze jezdila, posilovala vytíženou linku 22 v centru. Této role se chopí „třiadvacítka“ i nyní, bude jezdit ze Zvonařky na Malovanku.

Současně ovšem půjde o výjimečnou linku, na kterou dopravní podnik stáhne všechny své zbývající „cedulové“ tramvaje typů T3M a T3SUCS ze 70. a 80. let a vypraví na ně také původní vozy T3 vyřazené z provozu v roce 2011. Její provoz zároveň oživí poslední kolejový trojúhelník, který v Praze slouží k obracení tramvají.

  • 13: nová trasa Černokostelecká – Čechovo náměstí
  • 21: nová trasa Levského/Sídliště Modřany – Radlická
  • 23: nová linka Zvonařka – Královka
  • 41: nové číslo historické linky Výstaviště Holešovice – Vozovna Střešovice

K zahájení provozu této linky uspořádají pražští dopraváci tramvajový průvod, který vyjede v sobotu dopoledne v 10:10 z obratiště Královka do centra, po trase linky 23 dojede na Karlovo náměstí, a pak bude přes Palackého náměstí, Staroměstskou, Malostranskou a Pražský hrad pokračovat do muzea MHD ve střešovické vozovně.

Tramvaje T3 v původním provedení se v Praze objevovaly už jen při příležitostných jízdách či slavnostech. Od soboty budou na lince 23 jezdit pravidelně.
Zdroj: Veronika Šimková/ČTK

ROPID a dopravní podnik označily linku 23 jako historickou, ačkoli na ní bude platit běžný tarif. To však neplatí o lince 41, která je sice formálně nová, ale fakticky jde jen o přečíslovanou nostalgickou linku 91, na níž každý víkend vyjíždějí dvounápravové vozy. Nostalgická linka vyjíždí po zimní přestávce.

  • Již od půlnoci z pátku na sobotu začíná dvoutýdenní výluka u Balabenky.
  • Linky 6, 8, 14, 16, 25, 52 a 54 budou ve směru z Holešovic, Karlína či Žižkova končit na Palmovce.
  • V ulici U Balabenky vznikne provizorní zastávka, kde bude možné přestoupit na náhradní autobus X8, který bude jezdit k zastávkám Balabenka v ulicích Českomoravská resp. Sokolovská.
  • Náhradní dopravu východně od Balabenky zajistí zvláštní tramvajové linky 35 a 36 a noční 62 a 64. Ty zajistí dopravu na Lehovec, k nádraží Vysočany a do Starého Hloubětína.

Rychlíky na „tramvajenku“ pojedou do Poděbrad i Benešova

Jarní změny se ale netýkají pouze tramvají. Pražská integrovaná doprava se v posledních letech začala spojovat se svým středočeským protějškem. Výsledkem je přibývající počet plně integrovaných oblastí, kde je možné cestovat téměř všemi spoji veřejné dopravy na tutéž jízdenku, která platí v pražských tramvajích a metru.

Od neděle 26. března se stane součástí Pražské integrované dopravy Nymbursko. Nová čísla (z intervalu 442 až 499) dostane sedm regionálních linek v oblasti od Benátek nad Jizerou přes Lysou nad Labem, Nymburk a Poděbrady až po Pečky. Dalších pět linek PID změní svoji trasu, zatímco patnáct původních středočeských linek (z intervalu H16 až H52) zanikne.

Rozšíření Pražské integrované dopravy se projeví i na železnici, s pražskými jízdenkami bude možné cestovat osobními vlaky až do Poděbrad, Velelib či Čachovic. Navíc budou integrované jízdenky včetně předplatního jízdného pražské MHD platit i v rychlících mezi Prahou a Poděbrady (vlaky směr Hradec Králové, Trutnov nebo Meziměstí).

Regionální vlak v Poděbradech
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Podobným způsobem se o týden později (od 1. dubna) změní regionální doprava v oblasti jižně od Prahy na Benešovsku a Příbramsku. Do PID pak spadnou autobusové linky z Prahy do Sedlčan, Dobříše či Pikovic a zároveň i regionální linky mezi Benešovem a Strážovicemi, Týncem nad Sázavou či Rabyní. Zanikne osm středočeských linek v okolí Sedlčan (z intervalu D51 až D92) a patnáct linek na Benešovsku (E51 až E96).

Na železnici budou platit jízdenky PID nově i v osobních vlacích až do Benešova a také v rychlících mezi Prahou a Benešovem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 11 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 14 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 17 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 20 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 21 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...