Od neděle platí rozsáhlé změny v provozu pražských tramvají. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) je prosadil až na druhý pokus. Zásadní změny trasy se nakonec týkají devíti linek, navíc vyjíždí tři nové. Menší změny postihly i většinu linek, které zůstávají v původní trase, například se jim změní intervaly nebo podoba souprav.
Velká tramvajová změna v Praze. Jinak jezdí 9 linek, další tři jsou nové
Velkou změnu provozu povrchových linek pražské MHD, zejména tramvají, zavedl ROPID čtyři roky po předcházející systémové změně, která zavedla systém páteřních linek a tzv. páteřních svazků a týkala se i autobusů. Řadu toho, co organizátor dopravy v roce 2012 zavedl, nyní ruší. S polovičními intervaly oproti jiným linkám budou nadále jezdit tři linky 9, 17 a 22, zatímco dosud k nim patřila i linka 3 a po změně v roce 2012 na čas i 11.
Největší změna postihla linku 6
Všech pět zmíněných linek – současných či minulých páteřních – však patří mezi ty, kterým se nemění trasa. Beze změny se obejdou i tramvaje 7, 8, 10, 11, 13, 16 a 26. Naopak největší změna ze stávajících linek postihla tramvaje číslo 6, původní a nová trasa mají vlastně jen jednu společnou zastávku (Karlovo náměstí) a shodně projíždějí křižovatku Otakarova. Místo ze Spořilova na Barrandov linka nově jezdí z Kubánského náměstí na Palmovku.
Výrazná je také změna trasy linek 5 (nově Ústřední dílny – Sídliště Barrandov), 14 (nově Nádraží Vysočany – Spořilov) a 24 (nově Kubánské náměstí – Kobylisy), spíše v okrajových částech mění svoji trasu také linky 12, 18, 20 a 25.
Po několikaletých odmlkách se potom na pražské koleje opět vracejí linky 2 (Sídliště Petřiny – Nádraží Braník), 15 (Kotlářka – Olšanské hřbitovy) a 21 (Kotlářka – Sídliště Modřany). Autoři změn se neobávají, že by nový systém lidi mátl. „Neobáváme se velkého zmatku, protože tato změna je spíše doplňování nových linek do současného stavu,“ uvedl zástupce ředitele organizace Martin Šubrt.
Přiznal však, že některá překvapení na nepoučené cestující čekají. Například kdo chce jet linkou 12 z Holešovic na Smíchov, musí mezi Výstavištěm a zastávkou Dělnická nastoupit do spojů v opačném směru než dosud.
Nově navíc nemají garantované prokládané intervaly další linky, které jezdí ve velké části své trasy společně – například 1 a 25 z Palmovky na Vozovnu Střešovice nebo 12 a 20 z Chotkových sadů na Sídliště Barrandov.
- 1: Sídliště Petřiny – Spojovací
- 2: Sídliště Petřiny – Nádraží Braník
- 3: Březiněveská/Kobylisy – Nádraží Braník – Sídliště Modřany/Levského (pouze ve špičkách pracovních dnů)
- 4: Čechovo náměstí – Sídliště Barrandov
- 5: Ústřední dílny DP – Sídliště Barrandov
- 6: Palmovka – Kubánské náměstí
- 7: Černokostelecká – Radlická
- 8: Starý Hloubětín – Nádraží Podbaba
- 9: Spojovací – Sídliště Řepy
- 10: Sídliště Ďáblice – Sídliště Řepy
- 11: Spojovací – Spořilov
- 12: Výstaviště Holešovice – Sídliště Barrandov
- 13: Černokostelecká – Náměstí Bratří Synků
- 14: Vysočanská/Nádraží Vysočany – Spořilov
- 15: Olšanské hřbitovy – Kotlářka
- 16: Lehovec – Sídliště Řepy
- 17: Vozovna Kobylisy (každý druhý spoj) – Výstaviště Holešovice – Sídliště Modřany/Levského
- 18: Nádraží Podbaba – Vozovna Pankrác
- 20: Divoká Šárka – Sídliště Barrandov
- 21: Kotlářka – Sídliště Modřany/Levského
- 22: Bílá Hora (každý druhý spoj) – Vypich – Nádraží Strašnice/Radošovická – Nádraží Hostivař (každý druhý spoj)
- 24: Březiněveská/Kobylisy – Kubánské náměstí
- 25: Bílá Hora – Lehovec
- 26: Divoká Šárka – Nádraží Hostivař
ROPID vyslyšel radnice, ale ne beze zbytku
Podle ředitele ROPIDu Petra Tomčíka by měly změny zajistit, že se uleví nejvíce přetíženým úsekům pražské tramvajové sítě. Jmenoval přitom zejména Seifertovu ulici, úsek z Karlova náměstí na I. P. Pavlova, oblast Albertova, nuselské údolí a trasu z Vltavské na Letnou. „Nemůžeme splnit všechna přání, ale finální řešení je kompromisem, který zapracovává drtivou většinu připomínek městských částí i návrhů, které posílali na jaře občané,“ poznamenal Petr Tomčík.
ROPID skutečně městským částem v řadě věcí ustoupil, například ponechal linku 12 v pomalé trase přes Letnou, i když ji původně chtěl vrátit na nábřeží. Přesto na radnici Prahy 7, která pomalejší „dvanáctku“ prosadila, úplná spokojenost nepanuje. „Nepodařilo se zařadit jednu významnou věc, kterou vyžadovali senioři, což bylo přímé tramvajové spojení do nemocnice Bulovka,“ poukázal místostarosta Ondřej Mirovský (SZ).
Martin Šubrt uvedl, že původně ROPID připravoval změny jako rozpočtově vyrovnané. Nakonec ale bude muset magistrát připlatit. „Vedení hl. m. Prahy nás požádalo, abychom doplnili některé spoje, zejména v souvislosti se zaváděním zón placeného stání. Takže roční nárůst objemu prostředků je zhruba ve výši 100 milionů korun ročně,“ vyčíslil.
Úspěch až na druhý pokus
ROPID připravoval současnou změnu provozu tramvají nadvakrát, celkem mu to trvalo zhruba dva roky. Návrh změn, které měly začít platit po otevření úseku metra V.A (Dejvická – Nemocnice Motol), však smetla ze stolu městská rada a vzápětí přišel o své místo i dlouholetý ředitel organizace Pavel Procházka. Vedení města mu vyčítalo zejména nedostatečné projednání navrhovaných změn s městskými částmi. Nový návrh se od loňského liší prakticky ve všem.
Změny MHD spuštěním nového tramvajového systému nekončí. Organizátor dopravy již má hotový i návrh změn autobusové dopravy. Jejich podobu představil ROPID ve čtvrtek. Chce změnit trasy 23 linkám, osm nových zavede a naopak čtyři zruší. Konkrétně již nebudou jezdit linky 159, 186, 205 a 293, které v jejich trasách nahradí jiné odkloněné či prodloužené linky. Změna má přinést posílení zejména v Letňanech, Záběhlicích a v Hornoměcholupské ulici.