Nejdříve Praha 1, 2 a 7, nyní se přidají městské části 3, 5, 6 a 8. V hlavním městě přibývá takzvaných modrých zón, tedy míst určených k parkování především rezidentů. V některých však může za poplatek krátkodobě zaparkovat každý. První nové parkovací zóny začaly platit od 24. srpna. Okolní městské části i obce kolem Prahy ale mají strach, že se změní v parkoviště. Právník Ondřej Pecák pak kvůli zónám připravuje hromadnou žalobu na magistrát.
Parkovacích zón v Praze přibývá. Kde všude jsou a jak se liší?
Poprvé se tento způsob parkování objevil v Praze 1 v roce 1996. Postupně se přidala další místa v Praze 2 (2007), části Prahy 3 (2008) a Praha 7 (2008). Letos v srpnu se přidají parkovací zóny ve čtvrtích Prahy 5 a 6. Prvního září se přidá Jarov v Praze 3 a jako poslední začnou platit začátkem října v částech Prahy 8. Do budoucna se plánují parkovací zóny i v městských částech Praha 4 a Praha 9, jejich realizaci zatím vyhodnocuje Technická správa komunikací (TSK).
V nových modrých zónách se už nebude platit pomocí klasických parkovacích lístků, TSK totiž představila nový systém, který bude spočívat v automatické kontrole vozů na základě registračních značek. Rezidentům tak postačí jednou navštívit úřad a zaregistrovat do systému své auto.
„V systému bude jejich registrační značka, opakované prodlužování karty pak lidé vyřídí z domova,“ uvedl ředitel TSK Ladislav Pivec. „V následujících dvou letech budeme staré parkovací zóny postupně přesouvat do nového systému,“ uvedl náměstek primátorky hlavního města Prahy Petr Dolínek.
- Praha 1, pravobřežní část: 29. dubna 1996 stanovením místní úpravy provozu, od 1. dubna 1997 podloženo vyhláškou hlavního města Prahy č. 14/1997 Sb. HMP, o stání silničních motorových vozidel na vymezených místních komunikacích na území městské části Praha 1 za cenu sjednanou podle cenových předpisů
- Praha 1, levobřežní část (Malá Strana a Hradčany): 1. listopadu 2007
- Praha 2: modré zóny od 1. listopadu 2007, oranžové a zelené zóny zřízeny dne 19. prosince 2007
- Praha 3: modré zóny od 18. února 2008, oranžové zóny od 1. dubna 2008
- Praha 7: modré zóny od 1. dubna 2008
- Do systému placených zón je začleněna i část sídliště Radotín v okrajové městské části Praha 16 (ulice Sídliště a Vrážská).
- (Zdroj: Městská policie hlavního města Prahy)
V nových zónách jsou již nainstalované automaty a místní si mohou na úřadech zařizovat parkovací oprávnění. Stát bude většinu rezidentů 1200 korun ročně. Za parkování druhého vozu zaplatí řidič dvanáct tisíc korun ročně. Senioři starší 65 let zaplatí roční poplatek 360 korun.
V nových modrých zónách budou moci krátkodobě zastavit i nerezidenti. Zaplatit mohou pomocí online aplikace pro mobilní telefony, kterou vyvinula TSK. Kontrolovat zaparkovaná auta pak bude TSK pomocí kamer ve speciálním vozidle, které bude ulicemi projíždět. „Doplněno to bude ručními monitorovacími zařízeními v místech, kam nelze zajet,“ dodala Jurášková.
Názory na rozšiřující se modré zóny jsou různorodé. „Je to nesmysl, který všechny obtěžuje a jen zvyšuje náklady na bydlení v už tak drahé Praze,“ napsal Roman Máj na Facebook ČT24. Nesouhlasí s ním ale uživatel Mates Martas. „Tento nesmysl, jak píšete, umožní lidem, co žijí v Praze, normálně zaparkovat před domem, v kterém bydlí,“ oponuje.
- 2. polovina srpna 2016 – dle nařízení č. 7/2016 Sb. hl. m. Prahy ZPS Praha 5, ZPS Praha 6
- září 2016 – dle nařízení č. 7/2016 Sb. hl. m. Prahy rozšíření ZPS Praha 3, ZPS Praha 8
- po vypořádání připomínek k nařízení a zpracování nových projektů organizace DvK zavedení ZPS Praha 4 a ZPS Praha 9
- 10/2017 – pro městské části Praha 1 a 2
- 03/2018 – pro městské části Praha 3 a 7
Modré zóny také nechtějí lidé na sídlištích. Například v Praze 8 budou zóny zavedeny i v Kobylisích a Ládví, přestože se proti nim vyslovila v anketě většina místních. „Dělat modrou zónu uprostřed sídliště je prostě nesmysl,“ myslí si obyvatel Ďáblic Jiří Dlabaja. Proti tomu však argumentuje radní pro dopravu MČ Prahy 8 Karel Šašek (ČSSD). „Byli bychom ostrůvkem, kde by zóny nebyly zavedeny. Veškeré parkování z celé Prahy by se stáhlo k nám,“ tvrdí.
Z nových parkovacích zón mají strach také podnikatelé. „Proč budu chodit na jedno kafe, když budu muset platit parkovné, nebo nedej bože dostanu pokutu?“ ptá se kavárník Luan Laro.
Na magistrát se chystá hromadná žaloba
Kritikou ale nešetří ani dotčení obyvatelé. Právník Ondřej Pecák připravuje žalobu na magistrát. Připojit se k ní chtějí i živnostníci, firmy a soukromé osoby. Podle Pecáka jsou zóny zřízeny nezákonně. Zákon o pozemních komunikacích umožňuje obcím zóny zřídit. Podle Pecáka ale musí existovat reálná potřeba, která je prý jen na několik málo místech, nikoliv na většině území. Když už mají zóny vzniknout, měly by proto podle něj platit plošně po celé Praze.
Z řady ulic po zavedení zón auta ze dne na den zmizela. Někteří jeli raději veřejnou dopravou, další ale zaparkovali dál od centra nebo v okrajových částech metropole. Auto nechali například v Praze 13, což se místním nelíbí. S parkováním zde podle nich byly problémy už před zavedením zón.
Chybí záchytná parkoviště
Ostře vystoupili i starostové z blízkého okolí metropole. Bojí se, že se jejich města a obce časem změní ve velká parkoviště. Někteří proto už teď plánují krizová opatření. V Hostivici jsou například připraveni zavést také parkovací zóny. Podle starosty Jaroslava Kratochvíla (Středočeši 2012) v hlavním městě chybí záchytná parkoviště. „Parkovací zóny se v Praze udělaly úplně obráceně. Nejdřív se mělo počítat s místy na parkovištích,“ poznamenal.
Proti zavedení parkovacích zón se postavil také Středočeský kraj, který požaduje jejich zrušení, a také to, aby se další už nezaváděly. S magistrátem chce jednat na začátku září. Město přiznává, že odstavná parkoviště chybí. Magistrát je chce budovat z výnosů zón. Teprve ale hledá pozemky. Místo pro ně na rychlo shání i Praha 6. Uvažuje například o Vypichu.