Minulý týden ohrožoval muž se zbraní v ruce ostravské revizory. Jednalo se už o druhý případ násilí ve zdejší městské hromadné dopravě. V MHD proto přistoupili k řadě opatření – po dohodě s městskou policií se zvýšil například počet hlídkujících strážníků na zastávkách, využíván je také dohledový systém.
Reakce na násilí v ostravské MHD: Na zastávkách hlídkují policisté
„Strážníci hlídkují na zastávkách, kde je velký pohyb osob, nebo kde již došlo k incidentům,“ sdělila redaktorka ČT Tereza Krumpholzová, podle níž jsou policisté nasazováni také do vybraných nočních spojů. „A to po 23. hodině, jezdí až na konečnou stanici,“ dodala.
Loni zaznamenali zástupci ostravského dopravního podniku na 96 incidentů, předloni jich bylo 63. Policisté museli řešit osm útoků na řidiče, na revizory jich směřovalo o polovinu méně.
Zatímco bezpečnostní tlačítka pro cestující zástupci ostravské MHD od loňského listopadu teprve zkoušejí, řidiči už takzvaná SOS tlačítka mají. Mohou si tak v případě napadení rychle přivolat pomoc. Dopravní podnik nabízí zaměstnancům také kurzy sebeobrany, psychologické tréninky. Revizoři mohou nosit i pepřový sprej.
Zóny zmizely, cestování je jednodušší
Od ledna již Ostrava není při cestování rozdělena na čtyři zóny. To zjednodušilo cestování, protože si lidé nemusejí hlídat, v jaké zóně zrovna jsou. Další cestující by mohly přilákat nové tramvaje švýcarské značky Stadler, které by ve městě měly jezdit v příštím roce.
Do roku 2020 chce dopravní podnik z běžného provozu vyřadit také naftové autobusy a nahradit je dopravními prostředky šetrnějšími k životnímu prostředí.
Počet cestujících stoupl
Dopravnímu podniku Ostrava loni poprvé za posledních deset let vzrostl počet cestujících, za rok jich přepravil více než 88,5 milionu. O rok dříve bylo cestujících zhruba o 300 000 méně, uvedla mluvčí dopravního podniku Karolína Rycková.
Podle ní návratu cestujících do MHD napomohla například možnost přímé platby jízdného kreditní kartou nebo možnost cestovat zdarma už od 65 let. V minulosti byla tato věková hranice 70 let.
Počet cestujících v minulých letech trvale klesal. Vedení města dlouhodobě avizuje, že chce, aby se lidé k cestování veřejnou dopravou vrátili, což by mohlo také snížit znečištění ovzduší.
Dopravní podnik Ostrava, který zaměstnává zhruba 1900 lidí, je akciovou společností ve vlastnictví města. Ročně hospodaří zhruba s 1,5 miliardou korun. Z toho asi miliardu dostává od města, zbytek vybere na jízdném.