Dopravní podnik Hlavního města Prahy dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) milionovou pokutu. Důvodem je smlouva na reklamu z roku 2013, kterou uzavřel se společností Rencar. Podle úřadu měl dopravní podnik vypsat koncesní řízení, což neudělal.
Pražský dopravní podnik dostal za smlouvu s Rencarem milionovou pokutu
Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje vznikl uzavřením dodatku v roce 2013 de facto nový smluvní vztah. Kdyby ale dopravní podnik postupoval v souladu se zákonem, mohl dostat nabídky také od jiných dodavatelů a ty mohly být výhodnější než od společnosti Rencar.
„Protože příjem koncesionáře přesahuje zákonný limit 20 milionů korun ročně, byl zadavatel povinen postupovat dle koncesního zákona a vybrat dodavatele v koncesním řízení, což však neprovedl,“ uvedl Rafaj, který nyní potvrdil dřívější rozhodnutí svých podřízených. DP proti závěrům ÚOHS neprotestoval, napadl jen výši pokuty. Tu ale Rafaj nezměnil.
Dopravní podnik vede s Rencarem už několik měsíců spory. Smlouva na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031. Dopravní podnik ale tvrdí, že je neplatná. Obě strany proto na sebe podaly žaloby.
Rencar vznikl jako dceřiná společnost DP
Dopravní podnik zatím musí firmě umožnit umisťovat reklamu na tramvajích. Nařídil to začátkem prosince soud v předběžném opatření. DP se chce proti rozhodnutí odvolat.
Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. JCDecaux má smlouvy na reklamní plochy v MHD i v dalších městech v zemi. Podle údajů Rencaru činily loňské tržby firmy zhruba 115 milionů korun. DPP obdržel 68 procent z tržeb z reklamy, tedy asi 73 milionů korun, a dále akcionářské dividendy sedm milionů korun.