Na nové trase metra D budou jezdit vlaky bez řidičů. Jako první se začne stavět část trasy D z Pankráce do stanice Depo Písnice. Rozhodli o tom pražští radní. Stavba první části metra D by měla být hotova do roku 2022, Praha by pak na stavbu mohla čerpat dotace z evropských fondů.
Metro D bude bez řidičů, první fáze Pankrác - Písnice
Původně Praha plánovala postavit na trase D metro jezdící se strojvůdcem, náklady se odhadovaly na necelých 30 miliard korun. Rozhodla o tom rada města pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09).
Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne stavět bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou sice vyšší, nižší ale budou následné provozní náklady. „Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, je to směr, kterým chceme stavbu vést,“ řekl již minulý týden generální ředitel pražského Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
2. fáze - trasa D z Pankráce do centra města
Celá navržená trasa metra D má spojit centrum s jižní částí města. Nejprve se bude stavět úsek Pankrác - Depo Písnice. V další fázi by se pak z Pankráce měla trasa D dostat do centra města - konkrétně na náměstí Míru.
Náklady na celou stavbu z náměstí Míru do Písnice včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun. Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce potrvají pět až šest let.
-
„První etapa z Pankáce na Písnici by měla být za osm devět let, když se všechno podaří. V dalších letech by už měla proběhnout soutěž a příprava na to, aby se následně mohl razit tunel směr náměstí Míru,“ uvedl náměstek Petr Dolínek.
Konkrétní náklady na stavbu nového trasy ale ještě nejsou podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) přesně spočítány. Začne je nyní vyčíslovat dopravní podnik s projekční firmou Metroprojekt. „Žádat budeme samozřejmě o dotaci z evropských fondů a rádi bychom, aby se na výstavbě finančně podílel i stát. Například v Německu se spolkové republiky na takových stavbách běžně podílejí, protože Praha metro nebude stavět jen sama pro sebe,“ řekl Dolínek.
Opoziční ODS: Bude to megalomanská investice
Záměr radních ale kritizuje opoziční ODS. Podle předsedy pražské ODS Filipa Humplíka Praha na schválenou variantu nemá peníze. „Nemůžeme souhlasit s megalomanskou podobou projektu, který z původně plánovaných 35 miliard narostl na 50 miliard. Taková investice se začíná jevit jako nereálná a městským rozpočtem neufinacovatelná,“ uvedl Filip Humplík. Praha by podle ODS měla nejdřív postavit úsek Pankrác-Nové Dvory a konečnou Depo Písnice by měla stavět až poté, co zjistí, zda bude využívána.
Kritiku ODS ale náměstek primátorky Petr Dolínek odmítl. Podle jeho slov není kouskování trasy dobré, navíc v Písnici je rozvojové území, kde může vzniknout například záchytné parkoviště P+R. „Salámová metoda není správná a celá oblast dostane impuls k dalšímu rozvoji,“ řekl.
Dopravní podnik nyní vykupuje pozemky nutné pro stavbu, ještě potřebuje vykoupit asi 750 parcel. Revizí by měla projít ještě podoba stanic, to by měl prozkoumat Institut plánování a rozvoje.