Praha – Tunel, který by navázal na komplex Blanka ve směru Povltavské ulice, Praha stavět nemíní. Přesto by ale na Blanku mohl navázat další tunel. Ten by měl vést ve směru ulice V Holešovičkách a ulevit okolní frekventované ulicí. Stavba má stát devět miliard korun. Má ale i oponenty. Především se obávají vlivu případné stavby na hustý provoz V Holešovičkách.
Naváže na Blanku tunel? Pod zem by mohl provoz z Holešoviček
Přestože část dopravy přijíždějící do Prahy ze severu sjíždí již na okraji města na Kbelskou ulici, projíždí mezi vilami ulicí V Holešovičkách denně na 70 tisíc aut. Jednou z nejfrekventovanějších komunikací v Praze je již přes třicet let, obyvatelé čtvrti, která by bez magistrály působila idylickým dojmem, si stále hlasitěji stěžují na hluk. „Je mimo všechny zákonné limity,“ podotkl místní obyvatel Robert Hanuš.
Zlepšit poměry má zahloubení ulice V Holešovičkách. S touto myšlenkou přišlo minulé pražské vedení, když odmítlo pokračovat ve stavbě Městského okruhu úseky, které by propojily severní konec tunelu Blanka s Jižní spojkou, a přišlo s myšlenkou využití tzv. průmyslového polookruhu (ulic Kbelská a Průmyslová) spolu s magistrálou. Jedním ze souvisejících opatření má být právě zahloubení ulice V Holešovičkách. Městská část Praha 8 nyní žádá, aby k zahloubení došlo co nejdříve, bez ohledu na to, zda dojde i k dalším přestavbám v rámci průmyslového polookruhu. „Budeme velmi usilovat o to, aby tato akce proběhla,“ podotkl místostarosta Prahy 8 Petr Vilgus (SZ). Na magistrátu se mu přitom podle mluvčího úřadu Víta Hofmana dostane sluchu.
Nad myšlenkou ale nejásá každý. Devítimiliardové náklady či komplikace, které souvisejí s rozsáhlou stavbou na již fungující komunikaci totiž například podle mluvčího Ústředního automotoklubu Petra Vomáčky kladou otázku, zda by nebylo lepší veškeré úsilí investovat „do dostavby městského nebo pražského okruhu, nikoliv na komunikaci, která je de facto hotová“. Bývalý radní Prahy 8 pro dopravu Michal Švarc se především pozastavil nad tím, jak bude i tak přetížená ulice fungovat, pokud se na několik let významně zúží. „Těžko si představit, že by tato významná ulice byla najednou uzavřena nebo zprůjezdněna pouze částečně,“ poznamenal.
Naopak František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT je přesvědčen, že jde o řešení nanejvýš přínosné. „Má plnou dopravní funkci. Jediným neštěstím je, že se s přípravou nezačalo už v takové době, aby teď, po dokončení této části Městského okruhu mohly být výhody tohoto tunelu plně využity,“ podotkl.
Pokud by se podařilo záměr uskutečnit, chtěla by radnice Prahy 8 vrátit na povrch do míst, kudy se nyní řítí desetitisíce aut, tramvajovou trať. Ta tudy původně vedla, ale po začlenění komunikace do Severojižní magistrály zanikla a jako náhrada slouží trať v Trojské ulici. „Byl bych osobně šťastný, kdyby se sem tramvaje mohly vrátit nejpozději v roce 50. výročí zrušení tratě,“ uvedl místostarosta Vilgus.