České Budějovice – Dopravu na jihu Čech má nově koordinovat krajská společnost Jikord. Jihočeští starostové to ale kritizují, podle nich jde o trafiku pro poradce hejtmanství. Práce Jikordu je prý zbytečná a firma by měla být zrušena. Krajští radní to ale odmítají, Jikord prý ušetří regionu miliony.
Nový dopravní koordinátor na jihu Čech - starostové mluví o trafice
Kraj založil Jikord před necelým rokem. Firma zaměstnává pět lidí, mezi nimi i poradce hejtmana. Kanceláře má v budově kraje. Náklady na provoz jsou pro letošek šest milionů korun. Hrubý plat dopravních koordinátorů se pohybuje kolem 28 tisíc korun. Vše financuje kraj. „Úkolem je zajistit dopravní obsluhu v kraji maximálně hospodárně,“ uvedl pracovník Jikordu Zdeněk Žemlička.
Podle některých starostů je tato společnost naprosto zbytečná. Její práci zvládne krajský odbor dopravy, který zaměstnává 30 lidí. „Jihočeský kraj by nejvíce ušetřil, kdyby zrušil samotného koordinátora,“ domnívá se starosta Netolic Oldřich Petrášek. Podobně hovoří i starostka Dívčic Milada Pokorná. „Byla bych pro to, aby se zrušil, myslím si, že to je trafika,“ uvedla. „Je zcela mylné říkat, že je to trafika pro někoho,“ nesouhlasí se starosty Žemlička.
Starostům vadí zrušení Netoličky
Starostům se nelíbí, že koordinátoři se například nepostavili proti zrušení tzv. Netoličky. Jde o třináct kilometrů dlouhou železniční trať, kde vlaky přestanou jezdit v únoru. „To není koordinace, ale likvidace,“ myslí si netolický starosta.
Kraj novou organizaci hájí. Ročně posílá dopravcům na zajištění spojení mezi obcemi půl miliardy korun. Koordinátoři by měli krajské pokladně ušetřit patnáct milionů korun - mají zlepšit návaznost spojů a omezit nevyužívané. Na ztrátovou Netoličku teď například místo vlaků pošlou levnější autobusy. Koordinátoři také třikrát týdně vyrážejí do terénu, aby zjistili, v jakém stavu jsou vlaky a autobusy. Provedli už 120 kontrol, žádnou pokutu zatím vyměřit nemuseli.