Vladimír Špidla: Marketing nebyl nejsilnější stránkou ČSSD, je dobré ho posílit

Interview ČT24 s Vladimírem Špidlou (zdroj: ČT24)

Bývalý premiér a současný šéf poradců ve Strakově akademii Vladimír Špidla přiznává, že bude muset ČSSD přidat v oblasti politického marketingu. Proti sobě má totiž zdatného konkurenta v podobě hnutí ANO Andreje Babiše. Špidla přirovnal souboj dvou nejsilnějších stran k desetiboji: politický marketing je pro ČSSD slabší disciplínou, kterou musí sehrát alespoň průměrně, aby mohla vyhrát díky svým silnějším disciplínám. Uvedl to v Interview ČT24, kde se ho ptala Zuzana Tvarůžková. V sobotu zároveň širší vedení ČSSD projedná neúspěch strany v říjnových krajských volbách, obrysy nového programu a  přípravu březnového sjezdu, kde dojde k volbě vedení včetně předsedy.

Velký politický konkurent sociální demokracie – hnutí ANO. Bohuslav Sobotka ho označil za marketingové hnutí. Jaká to je situace, když s někým Bohuslav Sobotka vládne a zároveň ho čím dál hlasitěji kritizuje. Není to trochu schizofrenní? 

„To je normální situace každé koaliční vlády. Politická sezona, pokud probíhá normálně, je jako zemědělská sezona. A teď se blížíme ke žním. Blížíme se do času konfliktu a já neznám žádnou koaliční vládu, která se nezačne v závěru volebního období dělit na jednotlivé proudy, kde se napětí a konflikty stupňují. Protože do voleb nemůžete jít jako jedna struktura, ale musíte jít jako samostatně definované směry. Takže co se teď odehrává, je opravdu zcela v řádu věcí.“

Politický svět mění i své prostředky. Když se podíváme třeba na aktivitu Andreje Babiše na Twitteru či Facebooku: nekonečno fotek s občany, žoviální jazyk, smajlíky. Proti tomu „korektní“ Bohuslav Sobotka. Jak třeba vy nahlížíte na tento svět? Protože to není úplně svět, ve kterém jste v politice začínal. 

„Abych řekl pravdu, tak mně tento typ komunikace tou ohromnou tříští jednotlivých informací, které vlastně nemají žádnou souvislost, tak mi není blízký.“

Ale dá se bez něj obejít? 

„Samozřejmě že nedá, to je jako v atletice desetiboj. Máte nějaké disciplíny, které máte silné a které musíte využít a vyhrát, a pak máte disciplíny, které ani neodpovídají vašemu hnutí, protože sociální demokracie vždycky byla klasická osvětová strana, která chtěla lidi emancipovat a dát jim znalosti a schopnosti, aby mohli jednat. A ne s nimi marketingově manipulovat. Čili to je naše slabší disciplína a my ji musíme sehrát jako v tom desetiboji alespoň průměrně.“ 

obrázek
Zdroj: ČT24

Po delší době promluvil o sociální demokracii také její bývalý předseda Jiří Paroubek, připomeňme si jeho slova. „Neumí to komunikovat, mají chybný marketing. Chybí jim to, na co jsem vždy kladl důraz a co se daří Andreji Babišovi – udržování strategické iniciativy. To znamená vybrat si téma a to komunikovat.“ Připouštíte, že v rychlém světě marketingových expertů musíte někde přidat? 

„Samozřejmě že v politickém zápase, obzvlášť teď, když se blíží volby, musíte mobilizovat všechny síly. Že je politika také politický marketing, to je pravda. Není to jen politický marketing, a když ji na něm založíte, tak vlastně podvádíte voliče. To je ten základní princip, že v nich vzbudíte neoprávněné naděje, které nejste schopni plnit, protože na to nejste ani v nejmenším připraveni. Ale na druhou stranu marketing určitě nebyl naší nejsilnější stránkou a je dobré ho posílit.“

„Stejně tak myšlenka, kterou Jiří Paroubek říkal: definovat základní cíl. Koneckonců v pruském generálním štábu někdy v 60. letech 19. století taky formulovali myšlenku, že každá operace má mít své těžiště. A volební kampaň má trochu charakter takového střetnutí. Volit správně ta těžiště, příliš se nerozptylovat, jistěže se o to musíme snažit.“

Jak moc je teď Bohuslav Sobotka ve složité situaci uvnitř ČSSD? Protože jsou tady i reprezentanti, kteří ho v čele strany nechtějí?

„Vůbec se nepamatuji, že by sociální demokracie někdy byla stranou, která je mrtvolná. Kde je ticho a klid jako na hřbitově. U nás se vždy velmi živě diskutovalo a vždy se objevovaly různé proudy či osobnosti, které se cítily povolány k určitým pozicím, to je normální.“ 

obrázek
Zdroj: ČT24

Myslíte si, že by mohl zůstat předsedou, kdyby volby dopadly tak, že by ČSSD prohrála? 

„Tak může být ano i ne, ale můžete mít tisíce různých dalších souvislostí. To je věc, která je ryzí spekulace a z mého hlediska je bezvýznamná.“

Co si myslíte, že se ještě dá do voleb stihnout? ČSSD teď představila některé plány např. na daňovou progresi. To se neobejde bez podpory ministra financí? Má to sociální demokracie v plánu ještě tento rok? 

„Já si myslím, že tento ministr financí to nepodpoří, takže uvažovat o jeho podpoře by svědčilo o naivitě, která myslím není v ČSSD příliš rozšířená. Je ale nutné si uvědomit, že tento daňový systém není spravedlivý a že by bylo správné do něj zavést progresivní prvky. Jsme jednou ze sedmi zemí, která je nemá. Proto jsme se do toho pustili.“

  • Ve vládě Miloše Zemana zastával post ministra práce a sociálních věcí, byl také 1. místopředsedou.
  • V roce 2002 vystřídal Miloše Zemana na postu premiéra, o rok předtím se stal i předsedou ČSSD.
  • Ve Strakově akademii ale vydržel jen dva roky. Neustál nízký volební výsledek ČSSD v evropských volbách 2004.
  • Ve stejném roce zamířil do Bruselu a stal se českým eurokomisařem pro zaměstnanost a sociální věci.
  • V současnosti je šéfem poradců premiéra Bohuslava Sobotky.