Kopřivnický výrobce přišel o díly, ze kterých by byla kola za čtvrt miliardy. Po uspání řidiče je zloději ukradli z kamionu

Největší český výrobce jízdních kol BIKE FUN International (BFI) z Kopřivnice na Novojičínsku přišel při loupeži o důležité díly pro výrobu kol celkem za 250 milionů korun. Výrazně mu to zkomplikuje výrobu, která se u některých modelů zpozdí až o rok, sdělil marketingový manažer BFI Jan Butala.

Loupež se odehrála na dálničním odpočívadle v Německu a podle Butaly ji provedla dobře organizovaná skupina. „Podle všech ukazatelů musela mít celou akci dobře naplánovanou. S největší pravděpodobností totiž kamion sledovala již od nakládky, zloději počkali na nucenou odpočinkovou pauzu řidiče a poté jej pachatelé uspali plynem vpuštěným do kabiny. Nakonec zamaskovali důkazy v nákladním prostoru hasicím přístrojem, aby znemožnili zajištění stop,“ popsal manažer.

Německá policie se podle něj událostí zabývá a firma měla náklad pojištěný. „Ale měli jsme to samozřejmě pojištěné v našich nákupních cenách, takže ušlý zisk nám to nenahradí,“ řekl Butala.

Díly jsou pro výrobce obtížně dostupné

Dopad na výrobu je podle něj obrovský. Uloupené komponenty Shimano jsou klíčové pro stavbu téměř deseti tisíc kol. Incident se navíc stal v období, které je už tak složité, protože dodávky jednotlivých komponent stagnují. Ze skladových zásob či od alternativních výrobců je firma schopna aktuálně nahradit jen část komponent.

„Situace výrobců kol je na celém světě opravdu složitá. Vypořádáváme se na jedné straně s obrovskou poptávkou, ale na straně druhé s ještě větším nedostatkem komponent, způsobeným mnoha faktory,“ uvedl ředitel dodavatelského řetězce BFI Petr Krkoška.

Zájem o jízdní kola během pandemie rapidně vzrostl. Kvůli nedostatku dílů se však dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům posunuly v některých případech až na dva roky. „Svou roli sehrála kromě celosvětové pandemie i zdánlivě krátká krize způsobená uvíznutím kontejnerové lodi v Suezském průplavu, na které měla řada výrobců svůj materiál,“ uvedl Butala.

Z kamionu naloženého drahými díly pro výrobu kol a elektrokol zbylo firmě devět krabic s komponentami nižších tříd. „Výroba některých modelů se tak zpozdí takřka o rok, jelikož pro mnoho dílů z této zásilky neexistuje na trhu jiná alternativa,“ uvedl Krkoška.

Podobnou situaci firma ještě nezažila. „Dokonce i Shimano se s cíleným vykradením zásilky v podobném rozsahu nesetkalo. Doufáme, že vzhledem k nedostatku dílů se tyto případy nebudou opakovat, protože i přes veškerá opatření, která máme nastavena, nám ztrátu a hlavně reputaci za pozdě dodaná kola žádné pojistné krytí nevyrovná,“ dodal Krkoška.

BFI vyrábí ročně více než 150 tisíc kol a elektrokol a dosahuje obratu okolo dvou miliard korun. BFI více než 80 procent produkce exportuje, kola vyváží do více než třiceti zemí. Má i vlastní vývoj a zaměstnává téměř pět set lidí. Firma patří do české skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Moravskoslezský kraj

Devět lidí včetně sedmi dětí se zranilo při nehodě autobusu na Frýdecko-Místecku

Devět lidí včetně sedmi školáků se zranilo v pátek večer při nehodě autobusu v obci Žermanice na Frýdecko-Místecku, informoval v sobotu mluvčí záchranných složek. Řidič autobusu se zřejmě vyhýbal protijedoucímu vozidlu a skončil v příkopu, kde zůstal ležet na pravém boku. Cestovalo v něm 41 lidí, z toho bylo 39 dětí. Všichni zranění cestující byli při vědomí a mimo přímé ohrožení života.
před 11 hhodinami

Počítali, že po povodních se dům podaří opravit. Nakonec musí k zemi

Demolice domů po povodních stále pokračují. Podle evidence Moravskoslezského kraje už jich statici doporučili kolem stovky. Číslo ještě nejspíš není konečné. Desítky staveb v kritickém stavu jsou totiž stále pod dohledem. S následky záplav se dosud potýkají i některé obce. Pomoci s obnovou bydlení může program Živel 3.
14. 3. 2025

V Ostravě začali bourat most. Omezení zasáhnou řidiče i MHD

Začalo postupné bourání poloviny mostu, který v Rudné ulici v Ostravě-Vítkovicích vede přes Místeckou ulici. Po demolici tam postaví most nový. Hlavní stavba by mohla být hotová ještě letos a přijde na víc než dvaaosmdesát milionů korun. Projekt nicméně provázejí dopravní omezení. A obě ulice patří v krajském městě k nejvytíženějším.
14. 3. 2025

Ze zaplavené lékárny v Opavě chtěli odnést zboží za čtyři tisíce. Hrozí jim vyšší trest

Okresní soud v Opavě se začal zabývat případem, který se odehrál během loňských povodní. Dva zloději, muž a žena, se měli vloupat do lékárny. Protože se trestného činu dopustili v době stavu nebezpečí, hrozí jim vyšší trest.
13. 3. 2025

Půl roku od ničivých povodní je osud desítek domů nejistý

Od katastrofálních povodní je to půl roku. Osud desítek domů, které velká voda poničila, je dál nejistý. Více než stovku staveb už statici nařídili strhnout a po zimě přibývají další. Nejvydatněji loni v září pršelo v Jeseníkách. V součtu tam spadlo pět set litrů vody na metr čtvereční. Záplavy způsobily škody za desítky miliard. Minimálně šest lidí nepřežilo.
13. 3. 2025

Frýdek-Místek opět vede většinová koalice, doplnili ji zastupitelé za ANO

Frýdecko-místecké hnutí Naše Město F-M a uskupení SPOLU, které dosud tvořily menšinovou koalici, posílilo pět zastupitelů zvolených za ANO. Koalice tak bude mít převahu 23 hlasů ve třiačtyřicetičlenném zastupitelstvu. Novým náměstkem primátora se stal Lukáš Kmec (za ANO) a novým členem rady města Milan Halabalík (za ANO), rozhodli o tom na středečním zasedání zastupitelé města.
12. 3. 2025

Ostravská škola hledá způsob, jak zachovat snídaně zdarma

Jedna z ostravských základních škol už tři roky poskytuje dětem snídaně zdarma. Využívají je hlavně žáci ze sociálně slabších rodin. Snídaňový klub škola platí díky dotacím z Evropské unie, grant ale v srpnu skončí. Učitelé teď hledají způsob, jak dětem snídaně zajistit i v budoucnu.
12. 3. 2025

Ostravská ústřední čistírna poškozená při povodních spustila biologické čištění

Ústřední čistírna odpadních vod v Ostravě-Přívoze poškozená při zářijových povodních už spustila i biologické čištění. Aktuálně tak vodu čistí ze zhruba 75 procent. Do stejného stavu jako před záplavami by se měla dostat v květnu či červnu. Mikroorganismy v aktivačních nádržích se musí postupně rozmnožit a adaptovat na přitékající znečištění, informovali zástupci města a Ostravských vodáren a kanalizací.
10. 3. 2025Aktualizováno10. 3. 2025
Načítání...