Tomáš Niesner si došel katastrofou zasaženou Bečvou pro Vinylu. Cenu má i Mat213 a festival Pop Messe

Desku roku 2022 našly hudební ceny Vinyla v albu Bečvou nahraném Tomášem Niesnerem. Objevem roku se stal písničkář Mat213 a počin roku se povedl festivalu Pop Messe. Vinyla upozornila také na talenty hudební publicistiky a podpořila mladé producenty. „Chceme upozornit na to, že hudba, která se tak často nehraje v rádiích, má svou cenu, kvalitu, nemusí být nějak divná, ale zajímavá a posluchačsky přívětivá,“ říká koordinátor cen Vinyla Tomáš Grombíř.

Na podzim roku 2020 došlo k únikům toxických látek do řeky Bečvy. Přerovský rodák Tomáš Niesner, který má s touto řekou spojeny vzpomínky na dětství, se podél toku zasažené ekologickou katastrofou vydal na několik desítek kilometrů dlouhý pochod. Zvukový deník z cesty se stal základem sólové desky Bečvou. Slyšet je na ní řeka, říční ptáci i kytarové improvizace doplňující syntezátory.

Objev roku 2022 Matěj Čech alias Mat213 vystřelil podle cen Vinyla díky svéráznému diy popu, který nemá problém ve vteřině přepínat mezi absolutní upřímností a sebeztrapňujícím humorem. Digitální písničkář začínal na YouTube, jeho zatím největším úspěchem bylo EP s letním hitem 7teen.

Festival Pop Messe oceněný za počin roku přinesl podle cen do Brna dlouho chybějící přehlídku současné alternativní hudby. Na nultý on-line ročník navázal loni off-line program, který Pop Messe zařadil k nejprogresivnějším akcím tuzemské festivalové sezony. I díky nezvyklým lokacím, hrálo se v chátrajícím stadionu Za Lužánkami i „devadesátkovém“ Bobycentru.

Podpora mladých producentů i publicistů

Vedle tří hlavních kategorií se uděluje také Cena Jany „Apačky“ Grygarové, jejímž cílem je motivovat mladé hudební publicisty a publicistky. Z aktuálního ročníku si ji odnáší Jiří Slabihoudek a David Laufer.

Podruhé pak Vinyla vyhlašovala výzvu Bastl Electronic Track, díky níž mladým elektronickým producentům a producentkám pomůžou se vznikem autorského EP zkušení tvůrci, navíc v profesionálním zázemí. Podpora tuzemské elektronické scény míří za zájemci do třiceti let. Porota vybrala duo Mezi patry klid.

Opomíjená hudba, na které záleží

Podle koordinátora cen Tomáš Grombíře měly letošní nominace široký rozptyl. „Od intimních autorských výpovědí přes ztřeštěný pop až po společensky angažované nahrávky. Porota, která je asi třicetičlenná, měla opravdu těžkou práci vybrat nahrávky do nominací,“ uvedl. Jednou skladbou je každý nominovaný zastoupen na vinylu, který pořadatelé každý ročník shrnují. 

Loňské počiny na české hudební scéně zrekapitulují ještě v březnu také ceny Apollo. Nominován je na ně jak Tomáš Niesner, tak Mat213. V dubnu svůj pohled se záběrem od mainstreamu po alternativu přidají ceny Anděl. Nominacím vévodí in memoriam Miro Žbirka.

„Možná se divákům zdá, že v českém prostředí je příliš hudebních cen a ztrácí v nich orientaci,“ připouští Grombíř. „Cenu Vinyla jsme před dvanácti lety založili pro hudbu, která byla tehdy opomíjená takzvaně tradičními cenami.“ Dodal, že autorskou scénu, přestože ta si na žádnou okázalost nepotrpí, chtěli reflektovat důstojně, aby její zástupci věděli, že někomu na jejich práci záleží.

Tomáš Grombíř o cenách Vinyla (zdroj: ČT24)