Česká primabalerína oslnila Londýn, nyní vyučuje, jak vyprávět tělem

Tanečnice Daria Klimentová vyučuje v Praze (zdroj: ČT24)

Studenti tance z celého světa se tento týden v Praze učí od skutečných mistrů. Už počtrnácté pro ně svou letní akademii otevřela Daria Klimentová. Někdejší primabalerína londýnského Královského baletu a hvězda světového tance učí mladé umělce, že dokonalá fyzická technika nestačí, důležitá je schopnost vyprávět pohybem příběh.

Rozpomenout se na figury z předchozího dne, pořádně se rozcvičit a utáhnout špičky. Lekce klasického tance vyžaduje maximální soustředění. Daria Klimentová se v roli učitelky vrací na místa, kde kdysi sama zjišťovala, že balet občas hodně bolí. „Když se podívám na nějaká videa se mnou, když mi bylo šestnáct, říkám si, jak jsem mohla takhle tančit? Ale dneska každý točí pět až deset piruet automaticky,“ říká o svých studentech.

Komunikovat pohybem

Prestižní lekce ve zkušebnách Baletu Národního divadla trvají dva týdny. Každý rok na ně Daria Klimentová zve další světové lektory, z řad svých tanečních kolegů. Letos studenty vyučují třeba Vadim Muntagirov z Královského baletu nebo český choreograf Václav Kuneš.

Taneční dílny jsou něco jiného než škola. Workshopy mají probudit v mladých tanečnících něco, co se ve škole nenaučí. Jiný přístup k práci vám nabídne něco nového.
Václav Kuneš
Choreograf a tanečník

Klimentová studenty mimo jiné učí, že v klasickém tanci je především potřeba najít příběh, komunikovat spolu, vyprávět pohybem. Dokonalá technika fyzická nestačí. Právě schopnost vyprávět svým tělem příběhy udržela Klimentovou osmnáct let v čele Královského baletu.

Daria Klimentová se narodila roku 1971 v Praze. Po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze v roce 1989 se stala sólistkou baletu Národního divadla a od roku 1991 působila ve všech angažmá jako primabalerína.

V roce 1992 nastoupila do baletního souboru Kapského Města, od další sezony působila ve Skotském baletu a roku 1996 se stala první sólistkou Anglického národního baletu. „Daria Klimentová je jednou z nejzářivějších hvězd klasického baletu v Británii,“ napsal deník The Guardian, když končila kariéru. Kariéru tanečnice opustila před dvěma lety.

„Já bych ještě tančila, ale tělo říká, že už ne, už mi tam tu nohu nelámej,“ směje se. V poslední době se věnuje hlavně výuce tance a fotografování. Brzy plánuje vydat knihu snímků svého tanečního partnera.

Vrstvení v Brně

Lekce tance se v létě nekonají jenom v Praze. Pohybové dovednosti trénují také například účastníci letní dílny divadla D'EPOG. Prostory jim k tomu poskytl brněnský Dům umění, ve kterém hodiny dává korejský tanečník Jun Wan Kim. „Studentům dám šanci vytvořit vlastní řeč těla, jejich vlastní příběh. A já k tomu něco přidám, je to jako vrstvení,“ říká tanečník.

Divadlo D'EPOG se věnuje především experimentální tvorbě. V představeních využívá i netradiční prostory, jako jsou sklep, jeskyně nebo kostel. Na workshopu předávají lektoři svoje vědomosti studentům divadelnictví, teorie umění nebo scénáristky.