Stížnosti a pokuty zabraly. Vlakoví dopravci Arriva a Leo Express odstraňují nedostatky

Dva kraje – Pardubický a Liberecký – se dostaly do sporu se soukromými dopravci, kteří od konce loňského roku provozují některé regionální železniční tratě. Uděleny již byly vysoké pokuty a další ještě možná budou následovat. K nejzazšímu kroku, vypovězení smlouvy, však zřejmě nedojde.

Arriva zajišťuje v Libereckém kraji od poloviny prosince rychlíkové spoje z Tanvaldu na Prahu a z Nového Boru na Kolín. Zajišťuje i regionální vlaky z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem.

Kraj vyměřil dopravci pokutu 815 tisíc korun, o něž firmě zkrátí vyplácené zálohy. Sankce je jen za prosinec, a nebude tak zřejmě konečná. Konkrétně za problémy s odbavením dostala Arriva pokutu 495 tisíc korun, dalších 320 tisíc vyměřil kraj za nefunkční informační systém, který byl v němčině. Většinu nedostatků  již firma odstranila. 

Při páteční jízdě zjistili redaktoři ČT, že platební kartou nešlo platit na trati  Liberec – Lomnice nad Popelkou. Použití karty Opuscard už bylo bez problémů.

6 minut
Události v regionech: Potíže s některými soukromými dopravci na železnici
Zdroj: ČT24

Jízdní řády zůstaly stejné. Vlaky Arrivy jsou ale rychlejší než ty, které na trati provozovaly České dráhy. Proto v každé stanici několik minut stojí. Do budoucna chce kraj zkrátit jízdní dobu mezi Libercem a Jaroměří skoro o půl hodiny.

Konkurence je však podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) přínosem. Dopravce nasadil nízkopodlažní vlaky, cena, kterou kraj platí, je prý výrazně nižší, než kolik požadovaly České dráhy. Původně chtěl totiž kraj jen o dva roky prodloužit původní smlouvu s národním dopravcem. „Cena ale byla příliš vysoká,“ řekl Sviták.

Interiér vlaku, který patří Arrivě
Zdroj: ČT24

Do střetu s krajem se dostal i dopravce Leo Express na Orlickoústecku. Jeho vlaky jezdí na tratích 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice.

Pardubický kraj kritizoval, že chybí wi-fi, nefungují karty Iredo, v některých vlacích nebyli průvodčí. Kraj pohrozil dopravci výpovědí, pokud nesjedná nápravu. Hejtmanství se k tématu vyjádří v pondělí až po jednání se zástupci Leo Expressu, řekl mluvčí hejtmanství Dominik Barták.

Mluvčí dopravce Emil Sedlařík k tomu uvedl, že Leo Express již odstranil všechny nedostatky. „Plně funguje odbavování cestujících i wi-fi a na palubách všech spojů jezdí stevardi Leo Express. Byl doškolen další palubní personál. Směny na všech vlacích jsou nyní obsazeny. Vlaky jezdí bez zpoždění a od začátku provozu se nestalo, že by Leo Express nepřepravil cestující,“ řekl Sedlařík. Podle něj funguje i odbavování Iredo, u něhžo se také vyskytly potíže. 

Leo Express na Orlickoústecku
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin i nafta výrazně zlevnily

Pohonné hmoty v tuzemsku v předvelikonočním období výrazně zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 59 haléřů na 34,32 koruny za litr. Naposledy byl levnější počátkem října 2021, tedy před třemi a půl roku. O 76 haléřů na litru zlevnila za poslední týden nafta. Za litr dieselu teď řidiči dají průměrně 33,24 koruny, což je nejnižší cena od předloňského července, vyplývá z údajů společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje.
08:45Aktualizovánopřed 10 hhodinami

Poslanci schválili zákon o podpoře bydlení

Sněmovna v závěrečném kole schválila vládní předlohu o podpoře bydlení. Opoziční ANO už předem avizovalo, že ji nepodpoří, zákon kritizuje i hnutí SPD. Poslanci se opět nedostali k dokončení závěrečného schvalování školské novely, neprojednali ani sociální novelu. Na programu schůze měli také uzákonění pravidel pro lobbování, které podpořili.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Umělá inteligence může pomoct EU s produktivitou, ale nerovnoměrně, tvrdí analýza

Pracovní trh v zemích Evropské unie je stále více připraven na nástup umělé inteligence (AI), která může pomoci kompenzovat pokles produktivity a stárnutí populace, uvedli v analýze ekonomové nizozemské banky ING. Může mít podle nich ale negativní dopady v jižních zemích eurozóny.
včera v 22:02

Rezervy plynu se začínají plnit, koncem března zbývala jen čtvrtina

Tuzemské zásobníky plynu se zase začínají plnit. Nejméně suroviny v nich bylo koncem března, zbývala sotva čtvrtina rezerv. Teď už distributoři nečekají, že by do nich před začátkem nové topné sezony museli sahat. Ačkoliv v posledních měsících plyn zlevňoval, analytici očekávají, že v budoucnu budou ceny stagnovat, a doporučují fixaci.
včera v 21:33

Američané se zásobili před cly, čínská ekonomika díky tomu vzrostla

Hrubý domácí produkt (HDP) Číny podle Pekingu v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl. Ve srovnání s předchozím kvartálem o 1,2 procenta, meziročně pak o 5,4 procenta. Data jsou ovlivněná tím, že se čínští exportéři připravovali na nástup amerického prezidenta Donalda Trumpa a na zavedení amerických cel, upozornila zahraniční zpravodajka ČT Barbora Šámalová.
včera v 12:38

Úspěch země závisí na tom, jak se změní EU, řekl Fiala

Úspěch Česka závisí na tom, jak se změní celá Evropa, sdělil na konferenci Česko na křižovatce premiér Petr Fiala (ODS). Za hlavní problém pro konkurenceschopnost EU vnímá zejména nadměrnou regulaci. Podle ekonoma Václava Vislouse (Piráti) vzniká nadměrná byrokracie spíše implementací unijních pravidel na národní úrovni. Tuzemský byznys podle šéfa Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje potřebuje vidět skutečné změny jako třeba dokončení jednotného evropského trhu.
15. 4. 2025Aktualizováno15. 4. 2025

Větší problém než cla jsou regulace v EU, tvrdí Hrnčíř z SPD

Americká cla Česko zasáhnou, hlavní problém jsou ale regulace zavedené v rámci EU, prohlásil v Interview ČT24 poslanec Jan Hrnčíř (SPD). Ideálním scénářem by podle něj byly nulové tarify. Konkurovat Číně bude těžké, jelikož Evropě „technologicky utekla“ a nemá takové regulace, tudíž nabízí levnější zboží, uvedl také. Pořad moderovala Tereza Řezníčková.
15. 4. 2025

Čekání na hranicích kvůli opatřením proti slintavce připravuje dopravce o peníze, ale chápou to

Na hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově na Uherskohradišťsku by měla od večera začít v souvislosti s rizikem zavlečení slintavky a kulhavky projíždět nákladní auta dvěma novými vanami s dezinfekcí. Nad jednou z nich bude i dezinfekční rám. Díky tomu by se měly zkrátit kolony, v nichž auta tráví i několik hodin. Opatření sice dopravce zdržují a každá hodina čekání kamionu je stojí asi dva tisíce korun, uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix, ale chápou je.
14. 4. 2025
Načítání...