Stížnosti a pokuty zabraly. Vlakoví dopravci Arriva a Leo Express odstraňují nedostatky

Dva kraje – Pardubický a Liberecký – se dostaly do sporu se soukromými dopravci, kteří od konce loňského roku provozují některé regionální železniční tratě. Uděleny již byly vysoké pokuty a další ještě možná budou následovat. K nejzazšímu kroku, vypovězení smlouvy, však zřejmě nedojde.

Arriva zajišťuje v Libereckém kraji od poloviny prosince rychlíkové spoje z Tanvaldu na Prahu a z Nového Boru na Kolín. Zajišťuje i regionální vlaky z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem.

Kraj vyměřil dopravci pokutu 815 tisíc korun, o něž firmě zkrátí vyplácené zálohy. Sankce je jen za prosinec, a nebude tak zřejmě konečná. Konkrétně za problémy s odbavením dostala Arriva pokutu 495 tisíc korun, dalších 320 tisíc vyměřil kraj za nefunkční informační systém, který byl v němčině. Většinu nedostatků  již firma odstranila. 

Při páteční jízdě zjistili redaktoři ČT, že platební kartou nešlo platit na trati  Liberec – Lomnice nad Popelkou. Použití karty Opuscard už bylo bez problémů.

6 minut
Události v regionech: Potíže s některými soukromými dopravci na železnici
Zdroj: ČT24

Jízdní řády zůstaly stejné. Vlaky Arrivy jsou ale rychlejší než ty, které na trati provozovaly České dráhy. Proto v každé stanici několik minut stojí. Do budoucna chce kraj zkrátit jízdní dobu mezi Libercem a Jaroměří skoro o půl hodiny.

Konkurence je však podle hejtmanova náměstka Jana Svitáka (Starostové pro Liberecký kraj) přínosem. Dopravce nasadil nízkopodlažní vlaky, cena, kterou kraj platí, je prý výrazně nižší, než kolik požadovaly České dráhy. Původně chtěl totiž kraj jen o dva roky prodloužit původní smlouvu s národním dopravcem. „Cena ale byla příliš vysoká,“ řekl Sviták.

Interiér vlaku, který patří Arrivě
Zdroj: ČT24

Do střetu s krajem se dostal i dopravce Leo Express na Orlickoústecku. Jeho vlaky jezdí na tratích 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr a 025 Dolní Lipka – Hanušovice.

Pardubický kraj kritizoval, že chybí wi-fi, nefungují karty Iredo, v některých vlacích nebyli průvodčí. Kraj pohrozil dopravci výpovědí, pokud nesjedná nápravu. Hejtmanství se k tématu vyjádří v pondělí až po jednání se zástupci Leo Expressu, řekl mluvčí hejtmanství Dominik Barták.

Mluvčí dopravce Emil Sedlařík k tomu uvedl, že Leo Express již odstranil všechny nedostatky. „Plně funguje odbavování cestujících i wi-fi a na palubách všech spojů jezdí stevardi Leo Express. Byl doškolen další palubní personál. Směny na všech vlacích jsou nyní obsazeny. Vlaky jezdí bez zpoždění a od začátku provozu se nestalo, že by Leo Express nepřepravil cestující,“ řekl Sedlařík. Podle něj funguje i odbavování Iredo, u něhžo se také vyskytly potíže. 

Leo Express na Orlickoústecku
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...