Doosan Škoda Power zmodernizuje jadernou elektrárnu v Mochovcích. Za více než 700 milionů korun

3 minuty
Události: Jeden škodovácký vítěz a tři poražení
Zdroj: ČT24

Plzeňská společnost Doosan Škoda Power získala od největšího výrobce elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne (SE), zakázku za 28 milionů eur (717 milionů korun) bez daně z přidané hodnoty na modernizaci turbín druhého bloku jaderné elektrárny Mochovce na jihu Slovenska.

Doosan Škoda Power může podle smlouvy získat k ceně zakázky bonus v hodnotě až kolem 210 tisíc eur (5,4 milionu korun), pokud práce ukončí oproti plánu dříve, zjistila agentura ČTK. Práce jsou naplánovány na podzim příštího roku během plánované odstávky zařízení.

Podle SE je plzeňská firma právním nástupcem původního výrobce zařízení, které podstoupí modernizaci a které bylo v elektrárně instalováno v 80. letech.

  • První dva bloky elektrárny Mochovce byly uvedeny do provozu postupně v letech 1998 a 1999. Výkon každého z nich už v roce 2008 vystoupil zhruba o sedm procent z původních 440 megawattů.
  • Cílem současného projektu je zvýšit výkon jaderného bloku elektrárny asi na 501 megawattů z nynějších 470 megawattů.
  • Zdroj: ČTK

SE dokončují v Mochovcích další dva rozestavěné jaderné bloky. Dostavba třetího a čtvrtého bloku tamní elektrárny se oproti původním plánům opožďuje a zároveň výrazně vzrostl rozpočet projektu.

Slovenské elektrárne, do jejichž vlastnické struktury před třemi lety vstoupila skupina Energetický a průmyslový holding (EPH), provozují kromě elektrárny v Mochovcích také dva další jaderné bloky v Jaslovských Bohunicích. Výkon těchto bloků byl v roce 2010 zvýšen shodně na 505 megawattů. Jaderné elektrárny mají na výrobě elektřiny na Slovensku největší podíl.

Trojice v potížích

Ne všem podnikům bývalých škodových závodů se ale daří jako společnosti Doosan Škoda Power. Od konce minulého roku jsou ve ztrátě už tři z nich. Naposledy tento týden soud zahájil insolvenční řízení se společností Pilsen Tools. Problémy firem se týkají skoro tisícovky zaměstnanců.

V konkurzu jsou od minulého měsíce plzeňské hutě a kovárny Pilsen Steel (bývalé Škoda Hutě a Škoda Kovárny), které od konce loňského roku kvůli nedostatku kapitálu na provoz a předlužení nevyrábějí. Pilsen Steel je v ruských rukou, má asi 600 zaměstnanců.

V akciové společnosti TS Plzeň (bývalá Škoda Těžké strojírenství) pak odbory vyhlásily v květnu stávkovou pohotovost. Firma s 200 zaměstnanci je ve ztrátě a nemá dost zakázek. Vlastní ji ŽĎAS ovládaný čínskou skupinou CITIC.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Důchodový účet zůstává v minusu, deficit se ale snižuje

Důchodový účet zůstává v hlubokém minusu. Vláda si loni musela na penze seniorů půjčit přes padesát miliard. I přesto jde o 22 miliard lepší výsledek než v roce předchozím. Podle kabinetu je postupné snižování i zásluhou opatření, která včetně zpomalení růstu penzí prosadila vládní většina. Opozice je vůči změnám kritická. Systém bude ztrátový i letos.
před 7 hhodinami

Na rekvalifikaci může přispět Úřad práce, je ale třeba přihlásit se včas

Pokud lidé chtějí získat příspěvek na část rekvalifikací nebo na digitální vzdělávací kurzy, je podle Úřadu práce právě nyní nejvyšší čas se přihlásit. Podporu je totiž možné čerpat jen na takové vzdělávací aktivity, které zájemci stihnou absolvovat do konce září. Úřad jedná o možném prodloužení – stejně tak hledá i cesty, jak takovou formu vzdělávání podporovat dlouhodobě. Rekvalifikaci může Úřad práce uhradit i celou. Na vzdělávací kurz v digitálních dovednostech přispěje až 50 tisíc – student ale musí zaplatit minimálně osmnáct procent z celkové ceny.
včera v 11:05

Smrskflace reaguje i na demografii, lidé nechtějí velká balení, zaznělo v debatě

Ceny rostou, obaly se zmenšují. Jde o chipsy, čokolády či jogurty, jejichž objemy klesají. Za takzvanou „smrskflací“ je snaha producentů potravin promítnout zvýšené náklady do gramáže, shodli se v Událostech, komentářích agrární analytik Petr Havel a člen zemědělského výboru David Pražák (ANO). Výrobce ale k trikům mohou ponoukat i demografické změny.
21. 2. 2025

Svaz: Závazné dohody k dostavbě Dukovan zatím nejsou, jde jen o sliby

Žádné závazné dohody mezi českými firmami a korejskou společností KHNP, preferovaným dodavatelem nových jaderných bloků v Dukovanech, dosud uzavřeny nebyly. Uvedl to prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza. Varoval, že účast českých firem na projektu může být velmi omezená. Šéf KHNP Whang Joo-ho v rozhovoru pro ČT na začátku roku uvedl, že předpokládá zapojení českého průmyslu do dostavby Dukovan ve „značné míře“. Deklarovaných šedesát procent dle něj platí, nebude to však hned od začátku.
19. 2. 2025Aktualizováno19. 2. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v Nové zelené úsporám od 20. února

Program ministerstva životního prostředí Nová zelená úsporám (NZÚ) určený na pomoc domácnostem s energeticky úspornými renovacemi domů čekají výrazné změny. Ty se týkají pouze rodinných domů, podpora těch bytových bude pokračovat za stávajících podmínek. Příjem žádostí v podprogramech pro rodinné domy bude otevřen 20. února.
18. 2. 2025Aktualizováno18. 2. 2025

Green Deal přináší zdražování i stovky miliard na investice

Green Deal je dohoda 27 států Evropské unie o tom, jak rychle omezit pálení fosilních paliv a snížit produkci skleníkových plynů, které oteplují Zemi. Zelená dohoda pro Evropu přináší zdražení pro domácnosti, regulace pro firmy, ale také stovky miliard korun na investice. Tomu, co Green Deal vlastně obsahuje a kolik bude stát, se věnuje nový díl pořadu Bilance.
17. 2. 2025

Německé automobilky zaostávají, staly se tématem voleb

Německé automobilky budou v příštích letech propouštět, a to hlavně kvůli tomu, že v přechodu na elektromobilitu zaostávají za konkurencí. Před nadcházejícími volbami strany slibují, že odvětví pomůžou.
17. 2. 2025

Korejci zvažují obchodní loď na jaderný pohon

Jihokorejská loďařská společnost zveřejnila svoje plány na stavbu masivní kontejnerové lodi, která by nemusela řešit kolísavé ceny fosilních paliv ani se zdržovat čerpáním pohonných hmot. Nebyla by omezena ani délkou trasy, protože má být poháněna malým jaderným reaktorem. Pomoci by to mohlo i dekarbonizaci námořní dopravy.
17. 2. 2025
Načítání...