Každá druhá předvánoční půjčka je riziková, mohla by spotřebitele potopit, varuje průzkum

Každá druhá půjčka, ke které se Češi zavazují před Vánocemi, znamená riziko. Hlavně pokud se uzavírá s prodejci zboží. Nejsilnějším „půjčovacím obdobím“ je druhá polovina listopadu a začátek prosince, kdy roste objem úvěrů až o pětinu ve srovnání s průměrem celého roku. Prosinec je spolu s lednem obdobím, kdy jsou lidé nejvíce v minusu na svých účtech, vyplývá z průzkumu agentury Kantar pro Poradnu při finanční tísni a Sdružení českých spotřebitelů.

Předvánoční období je z hlediska půjček a úvěrů tradičně velmi rizikové. „V období vrcholících předvánočních nákupů mají spotřebitelé daleko více tendenci chovat se impulzivně a pro pořízení dárku využít nabízeného úvěru, aniž by se důkladně seznámili s jeho podmínkami. S nevýhodnými úvěry od neprověřených institucí jim tak hrozí upadnutí do dluhové pasti,“ uvedl ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička.

Téměř pětina (17 procent) Čechů má v předvánočním období zkušenosti s půjčkou. Zatímco v průběhu celého roku si rizikově půjčuje čtvrtina (27 procent) populace, v předvánočním období je to téměř polovina (47 procent).

Spotřebitelé by měli vždy velmi obezřetně přistupovat k tomu, jakým způsobem se rozhodnou financovat nákupy spojené s Vánoci a dárky obecně. „Pokud se z důvodu například krátkodobého nedostatku financí rozhodnou pro půjčku, měli by jít jednoznačně k zavedené úvěrové či bankovní instituci, která je detailně seznámí se všemi podmínkami čerpání úvěru,“ doplnil ředitel Poradny při finanční tísni Daniel Šmejkal.

Zájem o úvěry je největší v listopadu a na začátku prosince 

Například Česká spořitelna potvrzuje, že největší zájem o spotřebitelské úvěry zaznamenává tradičně právě v průběhu listopadu a na začátku prosince, kdy je zájem o půjčky v průměru o pětinu vyšší než v ostatních měsících roku. „Naopak v březnu až v květnu evidujeme největší zájem klientů o konsolidaci úvěrů, z nichž velkou část představují právě spotřebitelské půjčky od prodejců a nebankovních společností,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Zájem je především o elektroniku

Nejčastěji si Češi v předvánočním období podle průzkumu půjčují na pořízení spotřební elektroniky (45 procent), na výdaje spojené s dětmi (26 procent), na rekonstrukci či vybavení bytu (21 procent) a bílé domácí spotřebiče (15 procent). V období před Vánoci si půjčují spíše lidé mladší.

Pokud jde o konkrétní úvěrový produkt spojený s nákupem vánočních dárků, jde především o nákup spotřebního zboží na splátky (23 procent), následuje spotřebitelský úvěr či půjčka (22 procent), kontokorent (20 procent), malá krátkodobá půjčka (17 procent) a kreditní karta (12 procent). Přibližně každý desátý (devět procent) využije půjčky od rodinných příslušníků.

Téměř polovina lidí má již v říjnu bližší představu o vánočních dárcích. Nejčastěji chtějí kupovat oblečení či obuv. V těsném závěsu jsou pak hračky, kosmetika, elektronika, knihy a vybavení domácnosti. Oblíbenými dárky budou letos také nápoje a relaxační a lázeňské pobyty.

Téměř tři čtvrtiny Čechů plánují pořídit dárky nejpozději do konce listopadu. Ženy přitom vyráží na nákupy mnohem dříve než muži. Jen desetina žen plánuje nechat nákup dárků na prosinec, u mužů je to 37 procent. Na dřívější nákupy se chystají i v rodinách s dětmi.

Na prosinec nechává nákupy 22 procent těchto domácností, proti tomu bezdětní spoléhají na prosincové nákupy až ve 31 procentech. Češi před Vánoci nemají vyhraněný způsob nakupování. Nejčastěji respondenti uvedli, že kombinují návštěvu kamenných prodejen s nákupy přes internet.