Firmy na venkově budou mít snazší cestu k dotacím, navrhuje ministerstvo

Jak zabránit vylidňování venkova? Z menších obcí odcházejí mladí a vzdělaní lidé, a to zpravidla za prací a lepšími službami. Na venkově tak v současné době ubývají nebo přímo chybí například obchody. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) spolu s odborovými sdruženími chce podporou firem podnikajících na venkově lidi udržet.

Svaz obchodu a cestovního ruchu společně s ministerstvem průmyslu a obchodu řeší, jak odlivu co nejvíce zamezit. Jedním z řešení, které by mohlo situaci pomoci, je podle ředitele odboru podnikatelského prostředí a vnitřního obchodu ministerstva průmyslu a obchodu Pavla Vinklera úprava definice malého a středního podnikání. 

MPO podle něj navrhuje, aby byl statut malého a středního podniku přiznán také podnikatelským subjektům, které podnikají v malých obcích do 400 obyvatel, a to včetně spotřebních družstev, která v současné době definici nesplňují. Krok by jim měl mimo jiné pomoci lépe dosáhnout na dotace. Podmínkou by byla prokazatelná podnikatelská činnost v dané obci, nestačilo by pouze sídlo firmy na venkově.

Zabránit vylidňování některých regionů by podle MPO kromě peněz z evropských strukturálních fondů mohly rovněž národní dotace či nastavení rozpočtového určení daní. Podle resortu dotace přispívají ke snížení nezaměstnanosti v regionu, zvyšují veřejné investice, stimulují soukromé investice, a pomáhají tak celkovému ekonomickému růstu.

„Léků“ na vylidňování venkova může být více

„Za nás se domníváme, že je pro celkové zlepšení situace určitě zapotřebí dobudovat dopravní infrastrukturu. Dále pak jednotlivými pobídkami, například snížením administrativní zátěže, přilákat na venkov ve větší míře drobné a střední podnikatele. A v neposlední řadě považujeme za důležité upravit podmínky pro životně důležité služby tak, aby se vyplácely i v řídce osídlených oblastech,“ doplnil zástupce výkonného ředitele Svazu měst a obcí ČR Dan Jiránek.

„V loňském roce v České republice ukončilo činnost 1082 prodejen o velikosti do 400 metrů čtverečních, z toho bylo 759 malých do 50 metrů čtverečních,“ uvedla ve středu prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) Marta Nováková.

Nejen s cílem upozornit na ubývání služeb v některých zejména odlehlých oblastech Česka byla rozšířena Diamantová liga kvality, kterou pořádá SOCR ČR ve spolupráci s MPO. Jde o soutěž maloobchodních a velkoobchodních prodejen, v níž se hodnotí úroveň služeb zákazníkům, kvalita a čistota prodejního prostředí, vzhled prodejen, ochota personálu, nabídka zboží a dodržování legislativních požadavků při prodeji.

Dnes vyhlášený třetí ročník soutěže má novou kategorii, do které se mohou přihlásit venkovské prodejny z obcí do třech tisíc obyvatel, a specializované prodejny, tedy obchody zaměřené na úzce specializovaný sortiment, jako je třeba pultový prodej elektra nebo květinářství.