Prodeje zboží prodávaného pod privátní značkou obchodních řetězců v loňském roce po letech stagnace mírně ožily. Jejich podíl na celkových prodejích potravin a drogerie stoupl v ČR na 21,2 procenta, zatímco v posledních letech se pohyboval kolem 20 procent. Vyplývá to z aktuálních údajů společnosti GfK.
Obchodní řetězce rozšiřují sortiment prodávaný pod vlastní značkou
„Vidíme mírný nárůst a posílení dražších privátních značek. Velmi podobný trend je i na Slovensku, Polsku, Maďarsku, kde také narůstají nákupy zboží pod privátní značkou stejně jako v ČR,“ uvedl Ladislav Csengeri z GfK. Proti Němcům či Rakušanům ale Češi stále kupují výrazně méně zboží pod vlastní značkou obchodníků.
V řetězci DM drogerie dosahuje podíl sortimentu vlastních privátních značek na celkových tržbách 33 procent. Společnost DM drogerie letos na jaře uvedla na trh další dvě nové značky – v kategorii barev na vlasy a v kategorii punčochového zboží, uvedl mluvčí Jiří Peroutka.
Kaufland za loňský rok registruje mírný nárůst prodejů zboží pod privátní značkou. Diskonty Lidl, ve kterých dlouhodobě tvoří privátní značky více než osmdesát procent nabídky, tento sortiment rozšiřují. „Zaznamenáváme pozitivní trend, že se již privátní značky konečně dostávají do povědomí zákazníků a budují si u nich důvěru,“ uvedla mluvčí Zuzana Holá.
Vedou smetana a oleje
V porovnání se západními zeměmi má ale Česko mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky velkým slevám blíží cenám zboží pod privátní značkou, a jeho prodeje jsou tak nižší než v západní Evropě.
V rámci nejprodávanějších potravin generují v Česku privátní značky největší část z tržeb u smetany (37 procent) a kuchyňských olejů (36 pct). Naopak nejméně se pod vlastní značkou řetězců prodá piva (pět procent) a hořké bylinné likéry (dvě procenta), ukazují údaje společnosti Nielsen.