Ojetá auta se loni v Česku prodávala lépe než nové vozy. Lidé jich nakoupili za 152 miliard

V Česku se loni prodala ojetá auta za 152 miliard korun, což je o 18 miliard více než v roce 2016. Počet prodaných ojetin stoupl o sedm procent na 750 tisíc, vyplývá z údajů společnosti Cebia. Trh s ojetými auty tak rostl rychleji než počet prodaných nových automobilů, který byl loni vyšší jen o 4,6 procenta.

Video Studio ČT24
video

Grund: Lidé více preferují koupi auta s prověřeným původem, typicky z Česka

Loni bylo individuálně dovezeno a zaregistrováno 170 634 ojetých aut, tedy o čtyři procenta meziročně více. Zbývajících 579 366 ojetých vozidel bylo koupeno v tuzemsku. Prodej ojetin s tuzemským původem přitom rostl dvakrát rychleji než ojetin dovážených.

Orientace zákazníků na tuzemské ojetiny je podle ředitele Cebie Martina Pajera pozitivní trend, protože dovážené ojetiny jsou rizikovější. Důvodem je především hůře dohledatelná historie a původ. Dovážené ojetiny jsou dvakrát častěji stáčené a velmi často ve skutečnosti pocházejí z jiné země, než uvádí prodejce. Rovněž hrozí riziko, že jde o odcizená vozidla, nebo vozidla po totální škodě. Nejvíc aut se dováží z Německa, Itálie, Rakouska a Francie.

„Češi začínají vnímat koupi ojetiny z ciziny jako více rizikovou. Preferují vozy s českým původem, kde lze daleko lépe dohledat veškerou servisní historii. Již dávno neplatí, že auta z Německa jsou kvalitnější a bez hrozby stočeného tachometru,“ uvedl předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund.

Největší dovoz je sice z Německa, ale i to je podle něj nutné brát s rezervou. „Podle našich průzkumů i automobily, které mají deklarovaný původ z Německa, tak přibližně v jedné třetině prapůvodem z Německa nepochází. Třeba byly dovezeny z Itálie do Německa, tam byly dány na německé papíry,“ přiblížil Grund.

S náskokem se prodávají nejvíc ojeté škodovky

Čtvrtina prodaných ojetých vozidel na českém trhu je značky Škoda s velkým náskokem na ostatní značky. Ojeté vozy Škoda loni ještě meziročně posílily podíl na trhu o dva procentní body. Na druhé a třetí pozici následují tradiční značky oblasti ojetin – Volkswagen a Ford s podílem 11, respektive 8 procent. Nejprodávanějším modelem je Škoda Octavia před Fabií.

Průměrná cena ojetých vozidel prodaných v loňském roce byla 202 400 korun, což je o 10 tisíc víc než v roce 2016. Zhruba 38 procent aut se prodalo za cenu mezi 100 tisíci a 200 tisíci korunami.

Průměrná hodnota udávaná na tachometru v roce 2017 byla 172 tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že zhruba 40 procent vozidel bylo v daném období průměrně stočeno o sto tisíc kilometrů, lze dopočítat skutečný průměrný stav najetých kilometrů u prodávaných vozidel na 217 tisíc kilometrů. Tato hodnota také odpovídá průměrnému stáří loni prodaných ojetin, které bylo 10,1 roku.