Skandál s manipulací měření emisí u naftových vozů bude mít vliv na českou ekonomiku, protože z Německa se zřejmě bude v krátkodobém horizontu vyvážet méně automobilů, prohlásil v Otázkách Václava Moravce ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Aféra podle něj bude mít dopad hlavně na české dodavatele autodílů pro luxusní vozy. „V Evropě je veřejným tajemstvím, že automobilky manipulují s normovaným měřením spotřeby,“ okomentoval kauzu kolem Volkswagenu bývalý viceguvernér ČNB Luděk Niedermayer.
Mládek: Aféra kolem Volkswagenu je pro českou ekonomiku špatná věc
Mládek se o Škodu Auto nebojí. „Škoda nevyváží žádná auta na trh Spojených států, kde má Volkswagen největší problém. Druhou výhodou je, že Škoda není obchodovaná na burze, nemůže se tak projevit hysterie trhu, která zpravidla přichází poklesem ceny akcií a doprovodnými problémy,“ konstatoval ministr.
Sám má obavy především o dodavatele pro přední německé značky. „I v nejdražších německých autech je spousta dílů z České republiky. Zkušenost z krize z let 2008/09 ukázaly, že největší problémy měli dodavatelé pro luxusní značky, nikoli naši výrobci finálních vozů,“ upozornil Mládek.
Mládek se obává, aby se skandál netýkal více automobilek
Mládek považuje aféru za vážnou věc – je nyní na Volkswagenu, aby dokázal obnovit důvěru ve svou značku. „Chtěl bych doufat, že se to nebude týkat dalších značek, ale to zřejmě zjistíme v následujících týdnech,“ podotkl ministr. Evropská komise už apelovala na jednotlivé státy, aby zahájily vyšetřování. Mládek předpokládá, že se touto otázkou bude zabývat i české ministerstvo dopravy.
Niedermayera celá kauza nepřekvapila. V Evropě jsou podle něj manipulace podobného typu veřejným tajemstvím. „Je otázka, jak je možné, že v Evropě to tolerujeme. Je to veřejné tajemství, které najdete na automobilových portálech, známý fakt. Jak je možné, že tolerujeme, že na emisní cyklus jdou speciálně upravená auta s jinak nafouklými pneumatikami, jinými mazivy, upravenými brzdami, vypnutou elektroinstalací? To prostě není v pořádku,“ říká europoslanec Niedermayer (nestraník za TOP 09).
V současné době již existuje celosvětová dohoda na způsobu měření emisí u aut. Podle Evropské komise by měla v Evropě vstoupit v platnost v roce 2017. „Pokud ale součástí metodiky nebude ucpání děr a na testy budou jezdit jiná auta, než která si lidi kupují, tak to nepomůže,“ podotkl bývalý viceguvernér ČNB.
Někteří řidiči se chtějí chovat ekologicky
Dopadů aféry je hned několik, kupříkladu se neví jistě, jak zareagují zklamaní zákazníci. „Je docela hodně zákazníků, kteří chtějí mít úsporná auta, která vypouštějí málo jedu, protože jim vadí, že když jedou po městě, vedle jdou lidi po chodníku a oni jim otravují vzduch,“ poznamenal bývalý guvernér ČNB.
Další rovinu představuje nejistota. „Hodně lidí se ptá, co se bude dít s autem, které má špatný software, jestli je někdo nedonutí ho přehrát, auto pak bude hůř jezdit a podobně,“ uvedl Niedermayer. Nyní bude záležet na Volkswagenu, jak zvládne krizový management, dodal.
- Švýcarsko už kvůli skandálu dočasně zakázalo prodej některých typů vozů koncernu Volkswagen. Úřady prý chtějí zabránit tomu, aby se na švýcarské silnice dostaly další vozy s naftovými motory, u kterých se používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Škodovka: Motory u aktuálně nabízených vozů odpovídají požadavkům normy Euro 6
Američané Volkswagen obvinili, že téměř u půl milionu aut s naftovými motory používal klamavý software. Za podvod mu hrozí v USA pokuta v přepočtu až 438 miliard korun.
Na obcházení emisních testů se přišlo u koncernových motorů TDI pod typovým označením EA 189. Šéf prodejní organizace Škody Auto v ČR Luboš Vlček uvedl, že mladoboleslavská automobilka v minulosti přebírala motory řady EA 189 od skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány.
„Motory řady EA 189 už nejsou v ČR a v Evropě do vozů značky Škoda montovány. Aktuálně vyráběné a nabízené vozy značky Škoda na území Evropské unie jsou vybaveny motory, které odpovídají požadavkům normy Euro 6 a splňují zákonné požadavky a předpisy v oblasti životního prostředí,“ podotkl.
Kvůli skandálu z čela největšího světového prodejce automobilů ve středu odstoupil Martin Winterkorn. Nahradil ho Matthias Müller, dosavadní šéf dceřiné společnosti Porsche. Změny se dotkly i české součásti Škoda Auto. Její dosavadní šéf Winfried Vahland od listopadu povede aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku a v čele mladoboleslavského podniku jej nahradí Bernhard Maier.