Reklama? V zásadě všichni vědí, že je to lež, říká specialista na komunikaci

Praha – Přibývá lidí, kteří si stále častěji stěžují na reklamu. Vadí jim vyšší hlasitost reklamy v televizi i to, že jí na člověka, čtenáře, diváka útočí příliš. Pochybnosti se objevují také ohledně její věrohodnosti. Opakovaně proto sílí hlasy, které volají po přísnější regulaci reklamy. Petr Václavek, specialista na komunikaci, člověk, který se v reklamní branži pohyboval dvě desetiletí a nakonec ji sám začal považovat za absurdní, ale nechápe, proč se lidé rozčilují a žádají tvrdé regule a postihy. Řešení je podle něj nasnadě: Vypněte bednu a běžte se podívat na hvězdy.

V reklamě se ročně protočí miliardy. Jen v Česku se ceníková hodnota reklamního prostoru v roce 2011 přiblížila k 60 miliardám korun. „To, že jde čím dál víc peněz do reklamy, jenom vyjadřuje to, že svět se dostává na pokraj zkázy,“ soudí Václavek, podle kterého je celý reklamní byznys dnes už vyčpělý. „To, co se servíruje lidem (…), v zásadě všichni vědí, co to dělají, že jsou to kecy, že je to čistá lež,“ zdůraznil v Hydeparku ČT24.

Chybu nicméně Václavek nevidí v regulaci, ale spíše v tom, co jsou lidé ochotní sledovat. To se netýká jen kvality reklamy, ale i prostoru, který reklama v médiích zabírá. „Ať tam klidně promítají 24 hodin reklamy v kuse, když se najde pár lidí, kteří na to budou koukat. Co pořád omezovat? To je osobní výběr,“ soudí Václavek.

Petr Václavek

„Nikdo nikoho nenutí na to koukat. Je to jenom otázka výběru, jestli člověk bude sedět u tý bedny a bude do ní tupě zírat a otravovat se tím, že reklamy je tam strašně moc, anebo se zvedne, půjde se projít, podívá se na hvězdy a bude se cítit daleko líp.“

55 minut
Hyde Park ČT24
Zdroj: ČT24

Sám Václavek se v reklamním světě pohyboval 20 let. Pracoval pro přední marketingové agentury, z nichž některé mají dobrý zvuk nejen v ČR, ale i v zahraničí. A proč se slibné kariéry vzdal? Jak sám říká, když se ohlédl zpět, měl pocit, že za ním nic nezůstává. Reklamní kampaně zapadly a peníze, které jejich přípravou vydělal, se rozkutálely.

Nyní přirovnává reklamní byznys k prostituci. „Byznys, politika a média, a to všechno spojuje reklama. A v tom celém jde jenom o prachy. Nějaká iluze svobody a zábavy, to je všechno fajn, ale ve finále záměr je vydělat prachy. Nic jiného nikoho v byznysu nezajímá,“ podotkl Václavek.

Odborníci z reklamní branže s Václavkem nesouhlasí

Michel Fleischmann, prezident Lagardère Active ČR

„Nejde o prostituci – to je absurdita. Jde o komerční informaci, a tak je to po celém světě uznáváno. Chtěl bych také říct, že je plno tisíc lidí, kteří dělají kreativní informaci a vytvářejí nádherné věci.“

Fleischmann připomněl mimo jiné vítěze letošního ročníku soutěže Zlatá pecka. Ta celkem ocenila 22 televizních, tiskových, rozhlasových i internetových reklam. Zabodovala například vánoční kampaň T-Mobilu s Bolkem Polívkou nebo spot pro Národní muzeum. Fleischmann považuje vítězné reklamy za vskutku kreativní. Jejich cílem není pouze prodat produkt, ale i pobavit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 6 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025
Načítání...