Ministr Kupka navrhne vládě snížit slevu na jízdném pro studenty a seniory

5 minut
Události: Zdražení dopravy
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) chce snížit slevu na jízdném pro studenty a seniory. Nově by tak platili kolem 50 procent plného tarifu namísto současných 25 procent. Návrh hodlá Kupka předložit na středečním jednání vlády. Změna by mohla začít platit zhruba v polovině roku.

Studentka Kateřina chodí do školy v Praze, rodiče má ale v Chebu. Tuto trasu tak jezdí zhruba dvakrát týdně a za jednu jízdu platí kolem sedmdesáti korun. Díky nízkému studentskému jízdnému za měsíc ušetří přibližně dva tisíce a změny ve výši slev by tedy ve svém rozpočtu výrazně pocítila. „Musela bych toho hodně omezit, ale šlo by asi najít nějakou brigádu,“ říká.  

Nový ministr dopravy chce v souladu s programovým prohlášením kabinetu slevy revidovat  a omezit. Konkrétní podobu slev nechtěl Kupka sdělit, podle informací ČT však resort pracuje s variantami 40 a 50 procent. Hotový návrh má ministr představit vládě ve středu.

Navrhovanou úpravu považuje za dostatečně sociálně citlivou, zároveň soudí, že to nezpůsobí přechod lidí z veřejné dopravy na jiný typ cestování.

Opozice s úpravou nesouhlasí

Předseda podvýboru pro dopravu z vládního hnutí STAN Ondřej Lochman chystanou změnu obhajuje. Říká, že současný stav státního rozpočtu vlastně ani slevu na jízdném neumožňuje. „Takže hledáme tu správnou variantu, aby to bylo únosné jak pro rozpočet, tak pro občany,“ dodal.

Parlamentní opozice s úpravami nesouhlasí. „Todle je zrovna věc, která by snížila životní úroveň jak seniorům, tak studentům. Budeme trvat na zachování původní výše,“ řekl předseda poslaneckého klubu SPD Radim Fiala. A proti je i hnutí ANO, za jehož vlády byla sleva na jízdném pro studenty i seniory ve výši 75 procent zavedena. Stalo se tak od září 2018. 

Předvolební úvahy stran nové vlády zahrnovaly i úplné zrušení slevy na jízdném. Tak daleko ale Kupka jít nechce. „Vládnoucí koalice uznala naše argumenty, že slevy na jízdné pro seniory a pro studenty dávají svůj smysl,“ komentoval to bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). 

Poslední návrh státního rozpočtu vyhrazuje na slevy dvě a půl miliardy. Loni se ovšem projezdily skoro čtyři, a to přitom v posledních dvou letech původně odhadované náklady státu (kolem šesti miliard ročně) stlačila koronavirová krize a různá restriktivní omezení pohybu. 

Cesta na lyžařské kurzy či školy v přírodě se prodražuje

Zatímco studenti si budou muset zvyknout na novou výši slevy zhruba od poloviny roku, školy si zvykají na dražší dopravu už nyní, ať už jde o přepravu na lyžařské kurzy, nebo školy v přírodě. Problém také mají se sháněním samotných dopravců, za poslední dva roky jich totiž výrazně ubylo.

„Zdražovalo se až o patnáct procent a bojíme se toho, že se bude zdražovat i následující roky. Už letos ta cena sportovního kurzu začala být dost hraniční pro rodiče a už se začínali ozývat, že ceny šplhají do astronomických výšek,“ řekl učitel pražského Gymnázia Jana Nerudy Daniel Hlava. Komentoval tak dopravu z Pece pod Sněžkou, kde zhruba padesátka dětí absolvovala týdenní lyžařský kurz. 

Problém je navíc na některé akce sehnat řidiče. Podle Asociace nepravidelné autobusové dopravy jich totiž v oboru po posledních dvou letech zůstala jen polovina. Podle dopravců vznikl problém právě zavedením výrazných slev na jízdné v pravidelné dopravě a vše ještě prohloubila covidová krize.

„Autobusová doprava byla drahá už před dobou covidovou. Doprava s námi stojí i desetkrát víc než linkovou dopravou – a je to kvůli nerovným podmínkám,“ řekl předseda Asociace nepravidelné autobusové dopravy a majitel Pragotour Jiří Vlasák.

Nepravidelní dopravci totiž platí 21 procent DPH oproti pravidelným spojům s desetiprocentní sazbou. Platí i silniční daň, která se na linkové autobusy nevztahuje. Senioři nebo studenti u nich navíc nemohou využít výraznou slevu na jízdné. 

Ministerstvo analyzuje možnost nápravy

V rámci covidových kompenzací dostali zájezdoví dopravci v minulých dvou letech přes miliardu korun. Sjednotit mezi dopravci podmínky slibovala koalice už před volbami. „V tuhle chvíli analyzujeme konkrétní dopady,“ řekl ministr Kupka. Propočítávají se tak dopady případných zásahů do DPH nebo do silniční daně. 

Zájezdoví dopravci upozorňují, že pokud nedojde k narovnání tržních podmínek, nebude mít brzy kdo děti na školní výlety vozit. Zároveň podle nich hrozí, že zbylé autobusy nebudou dostatečně bezpečné pro provoz. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 1 hhodinou

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 1 hhodinou

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 5 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 7 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 8 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami
Načítání...