Dráhy objednaly 33 nových motoráků z Polska, budou jezdit ve středních i jižních Čechách

České dráhy uzavřely rámcovou smlouvu na 160 motorových jednotek s polským výrobcem PESA. Závazně zatím objednaly 33 motoráků za necelé tři miliardy korun. Dopravce plánuje nové vlaky nasadit ve středních, východních a jižních Čechách, kde nahradí jedny z nejstarších vozidel, které dnes u drah jezdí.

Vizualizace nové motorové jednotky
Zdroj: České dráhy

Nové motorové jednotky, které Českým drahám dodá bydhošťská PESA, konstrukčně vycházejí z vlaků, které již u drah jezdí pod názvem Regio Shark a v provozu jsou i u dopravců v Polsku a Německu. Ředitel PESA Krzysztof Zdziarski charakterizoval jednotky, které dráhy nyní objednaly, jako novou generací typově podobných vlaků. Bude v nich 115 míst k sezení, prostor pro kočárky, invalidní vozíky či jízdní kola, vybaveny budou klimatizací, zásuvkami i wi-fi.

Nové motoráky, kterých zatím dráhy objednaly 33, ale výhledově by jich mohlo být až 160, budou z výroby vybavené evropským zabezpečovačem ETCS. Ten budou muset v budoucnu mít všechny vlaky, osazení starších lokomotiv a motorových vozů vlakovou částí ETCS však bude nákladné.

Dráhy i tím zdůvodňují nákup nových motoráků. Podle jejich generálního ředitele Ivana Bednárika je potřeba „postupně nahradit vozidla, do nichž už kupříkladu nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS a dávno nevyhovují současným nárokům zákazníků na komfort cestování“.

V Praze a Středočeském kraji v současnosti nabízejí podobnou kapacitu jako čerstvě objednané motoráky soupravy motorových a přípojných vozů z konce 60. let minulého století – byť později prošly rekonstrukcí. Navíc nejsou nízkopodlažní. Obdobnou kapacitu jako nové motoráky má i trojdílná varianta motorové jednotky Regionova, která sice je částečně nízkopodlažní, i ona však vznikla rekonstrukcí starších motorových vozů a z pohledu cestujících trpí řadou neduhů souvisejících zejména s jednonápravovými podvozky.

Kromě okolí Prahy mají nové motorové jednotky jezdit také v Pardubickém kraji, na Vysočině a v Jihočeském kraji, kde rovněž převažují regionovy, případně desítky let staré motorové vozy s vysokou podlahou. Podle náměstka generálního ředitele drah Jiřího Ješety začnou první nové jednotky jezdit v roce 2023.