Mokrá vozovka, hned několik nehod kvůli nedobrzdění a následné kolony. Situace, která se v posledních dnech několikrát opakovala na českých dálnicích. Podle odborníků za to může i malá pozornost, kterou řidiči věnují osvětlení svého auta.
Řidiči často nevěnují dostatečnou pozornost osvětlení auta, hrozí pak nehody
Když řidiči v hustém provozu a navíc za deště nerozsvítí světla, můžou z toho vzniknout velmi problematické a fatální nehody, upozorňuje místopředseda Asociace autoškol Aleš Hořčička.
Také podle odborného referenta oddělení Besip na ministerstvu dopravy Petra Vomáčky je právě chybějící zadní osvětlení za deště asi nejčastější. „Drtivá většina aut má jen LED pásek, vzadu to auto není vidět. Například za deště, když je tam ta deštivá bariéra, tak to auto téměř nevidíme,“ podotýká Vomáčka.
Doporučení: Rozsvítit přídavné světlo – ale jen v určitých situacích
Hůře se hledá hranice, kdy zapnout přídavné světlo. V silném dešti ji ministerstvo i instruktoři doporučují, ale pouze podle situace.
„Nejede za mnou žádné vozidlo – je potřeba všechny účastníky provozu upozornit, že tam jsem, proto zapínám zadní mlhovku,“ řekl Vomáčka. „Obráceně velmi intenzivně vysvětlujeme to nesprávné použití mlhovky, a to v řadě souvisle jedoucích vozidel za sebou,“ doplnil.
Časté zapínání zadní mlhovky jen podle situace je tak podle instrukturů vlastně žádoucí. V tomto případě se ale chyby policii daří prokazovat jen obtížně – častěji pokutuje přímo nesvítící světla.
„Sankce může být v příkazním řízení až dva tisíce korun, pokud jde do správního řízení, tak se bavíme v rozmezí mezi 1500 a 2500 korunami,“ dodal mluvčí policejního prezidia Ondřej Moravčík.