Soud zakázal Metrostavu soutěže na veřejné zakázky. Absurdní, zlobí se zástupce podnikatelů

Krajský soud v Praze v pátek zakázal stavební společnosti Metrostav za podíl v druhé části kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Největší stavební firma v Česku má zároveň zaplatit deset milionů korun. Metrostav s nepravomocným verdiktem nesouhlasí, firma se odvolala. Generálnímu řediteli společnosti Pavlu Pilátovi uložil soud tříletou podmínku s odkladem na čtyři roky, třímilionový peněžitý trest a čtyřletý zákaz činnosti.

Obchodního náměstka společnosti Metrostav Jiřího Anděla potrestal soud pětiletým vězením a také peněžitým trestem 250 tisíc korun. Rozdíl v trestech pro Piláta a Anděla podle soudu vyplývá z rozdílné právní kvalifikace. Pilát byl v pátek totiž nepravomocně odsouzen za podplácení, Anděl mimo jiné za zjednání výhody při zadání veřejné zakázky.

Společnost Metrostav potrestal soud v souvislosti se zakázkami na rekonstrukci pavilonu v kolínské nemocnici a rekonstrukci části kladenské nemocnice za podplácení, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a poškození finančních zájmů Evropské unie. 

Události: Kauza Davida Ratha dopadla i na Metrostav (zdroj: ČT24)

Situace je absurdní, říká zástupce podnikatelů ve stavebnictví

Mluvčí Metrostavu Vojta Kostiha už oznámil, že společnost se proti rozhodnutí soudu odvolala. „Soudní řízení tedy dále probíhá a my se z toho důvodu nemůžeme a nebudeme až do konečného pravomocného rozhodnutí vyjadřovat,“ dodal mluvčí. Odvolání podal i ředitel Pilát. 

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza kritizuje princip, podle kterého je za selhání jednotlivce potrestána celá firma.

„Kdybychom stejnou logiku vztáhli na všechny účastníky případu, měl by být potrestaný i Středočeský kraj, který by v takovém případě nemohl tři roky vypisovat veřejné zakázky, a tím přivodil kolaps veřejných služeb. Tato situace mi připadá absurdní. Důsledky takového trestu by dopadly nejen na vlastníky společnosti, ale zejména na tisíce jejích zaměstnanců,“ uvedl Nouza. Zásadní dopady by podle něj pocítil i veřejný sektor.

V případu společností se soud vrátil i k zakázkám projednávaným už při první části kauzy. Obžaloba v druhé větvi Rathovy kauzy se tak týká například i rekonstrukce zámku Buštěhrad či gymnázia Hostivice. Na straně uplácených stojí společnost jedné z obžalovaných Lucie Novanské Aveza, která pořádala zadávací řízení. Podplácely údajně Metrostav, Konstruktiva Branko, Puro-Klima, Hospimed, Jipe a Tenton. Společnost ML Compet je stíhána kvůli zjednání výhody při zadání veřejné zakázky. 

Státní zástupce původně požadoval, aby Metrostav zaplatil za manipulaci s tendry středočeských nemocnic 25 milionů korun a aby se deset let nemohl podílet na veřejných zakázkách. Právník Metrostavu navrhovaný postih označil již dříve za likvidační. Vysoký peněžitý trest a zákaz účasti na veřejných zakázkách by podle něj dopadly na zaměstnance a jejich rodiny, mohly by také ovlivnit rozpracované stavební projekty.

Potrestaný lídr

Případný zákaz účasti ve veřejných zakázkách na tři roky může podle zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin Jany Klímové firmu zásadně ovlivnit. „To je samozřejmě drsný trest, pokud to tak zůstane, protože Metrostav je firma, která má velkou porci veřejných zakázek. V Česku se podílela na těch největších dopravních i železničních stavbách, působí i v energetice,“ připomíná Klímová.

Jana Klímová o roli Metrostavu v kauze Davida Ratha (zdroj: ČT24)

Společnost Metrostav je podle výše tržeb lídrem českého stavebního trhu. V roce 2018 mu tržby stouply o desetinu na 21,5 miliardy korun, za ním následovaly Eurovia CS, Strabag a Skanska. Ke konci roku 2018 měl Metrostav 4903 zaměstnanců.

Metrostav od počátku tvrdí, že jeho stíhání je účelové. Firma podle dřívějšího vyjádření svého právníka přišla kvůli trestnímu stíhání v Rathově kauze a dalších případech o zakázky za miliardy korun. Pilát už dříve označil své trestní stíhání za snahu poškodit jeho i firmu.

Komentátor Honzejk: Trest pro Ratha je bezprecedentní rozsudek nad bývalým politikem kvůli korupci (zdroj: Studio ČT24)

Trestní stíhání firem za korupční trestné činy je v Česku spíše výjimečné. Obvinění Metrostavu v roce 2013 v druhé větvi Rathovy úplatkářské kauzy bylo prvním výrazným a mediálním případem. Ve stejném roce stíhala policie kromě nich za podplácení ještě jednu společnost.

O rok dříve, kdy začala trestní odpovědnost právnických osob platit, neobvinila policie za úplatky žádnou firmu, kvůli machinacím se zakázkami dvě. Ani v posledních letech nejsou čísla vysoká, vyplývá z výročních zpráv Nejvyššího státního zastupitelství.

Soud v pátek udělil Rathovi osmileté vězení za přijímání úplatků a manipulace se zakázkami ve druhé části jeho korupční kauzy. Uznal ho vinným ve všech bodech obžaloby a o rok mu prodloužil již pravomocně uložený sedmiletý trest. Trestné činnosti se podle předsedkyně trestního senátu Ivy Říhové dopustilo i dalších osm obžalovaných lidí a osm firem.

  • Metrostav je z pohledu tržeb největší stavební firmou v ČR. Akciová společnost vznikla k 31. prosinci 1990 jako právní nástupce stejnojmenného národního podniku, který se v roce 1970 vyčlenil z Vodních staveb. Podnik původně vznikl jako účelová organizace pro stavbu pražského metra. Skupina Metrostav vznikla v únoru 2014.
  • Pražské metro je pro Metrostav dodnes jednou z důležitých zakázek, firma se podílela i na nejnovějších úsecích do Letňan (otevřen byl v květnu 2008) či k motolské nemocnici (otevřen v dubnu 2015). V posledních dvou dekádách ale Metrostav budoval i řadu dalších významných staveb, a to nejen dopravních.
  • V roce 2006 firma získala kontrakt na vybudování pražského tunelu Blanka. S délkou 6,4 kilometru je označován za nejdelší městský tunel v Evropě. Metrostav stavbu dokončil v roce 2015. Hlavní město vedlo kvůli tunelu s Metrostavem arbitráž. Vadilo mu, že se stavba proti původním plánům prodražila, u soudu však Praha neuspěla. Naopak rozhodčí soud přikázal městu práce v řádu miliard korun zaplatit.
  • Metrostav se podílel i na stavbě Strahovského tunelu, silničního okruhu kolem Prahy, tunelů na dálnici D8, pražského železničního spojení nebo budov pro energetiku. Firma pracovala také na stavbě rozsáhlé dálniční křižovatky u Opatovic nad Labem, podílí se na opravách dálnice D1. Metrostav ale buduje i bytové domy, a to pro vlastní developerskou divizi i pro externí klienty. Aktivní je také v zahraničí, staví například silniční tunel na Islandu.
  • Skupina Metrostav má 11 divizí a desítky dceřiných firem. Plně ovládá například společnosti Subterra, Metrostav Slovakia, Metrostav Deutschland, Metrostav stavebniny, Metrostav Development, DSH - Dopravní stavby, PK Doprastav, Doprastav Asfalt, rakouskou BeMo Tunnelling či inženýrskou a zeměměřičskou CCE Praha. Počet zaměstnanců skupiny ke konci roku 2018 činil 4903 lidí.
  • V roce 2018 skupině Metrostav stoupl čistý zisk meziročně více než čtyřnásobně na 743,2 milionu korun. Tržby skupiny vzrostly o 12,5 procenta na 35,1 miliardy korun. Na výsledku se nejvíce podílela stavební firma Metrostav, na kterou připadají více než tři pětiny tržeb.
  • Mezi nejvýznamnější zakázky Metrostavu patřila v posledních letech rekonstrukce Národního muzea v Praze, dokončení železničních tunelů v Ejpovicích u Plzně a modernizace dálnice D1 v úseku Soutice–Psáře. V zahraničí Metrostav pracoval na traťovém úseku metra Espoonlahti v Helsinkách, v Polsku postavil úsek dálnice S7 a most poblíž Gdaňsku. Mezi další zakázky patří například stavba silničního tunelu Žilina na Slovensku nebo podzemní lanovka v Istanbulu.
  • Metrostav v nedávných letech figuroval vedle Blanky v několika dalších kauzách. Manažeři firmy byli aktéry trestních kauz kolem rekonstrukce hřebčína v Kladrubech nad Labem na Pardubicku nebo údajného úplatku pro libereckého hejtmana Martina Půtu.
  • V souvislosti s druhou větví kauzy Davida Ratha, která se týká manipulace veřejných zakázek Středočeského kraje a krajských nemocnic, soud v pátek 31. ledna 2020 firmě zakázal účast ve veřejných zakázkách na tři roky. Metrostav má zároveň zaplatit peněžitý trest deset milionů korun. Soud firmu potrestal za podplácení, zjednání výhody při zadání veřejné zakázky a poškození finančních zájmů EU.
  • Generálnímu řediteli Metrostavu Pavlu Pilátovi uložil soud tříletou podmínku s odkladem na čtyři roky a čtyřletý zákaz činnosti. Obchodní náměstek firmy Jiří Anděl dostal pětileté vězení.
  • Zdroj: ČTK