Na přejezdu v pražské Uhříněvsi se na koridoru do Českých Budějovic srazil vlak s nákladním automobilem. Po střetu vykolejil, osm lidí utrpělo zranění, včetně jednoho dítěte. Vyplývá to z informací mluvčích policie, hasičů a záchranné služby. Podle Drážní inspekce byl přejezd zabezpečený světly a závorami, podle svědků ale zůstal kamion uvězněný mezi závorami několik minut, než došlo ke střetu. Vlaky začaly přes Uhříněves opět jezdit až deset hodin po nehodě, ale zatím jen po jedné koleji a sníženou rychlostí.
VIDEO: Kamion rozmetaný projíždějícím vlakem natočil náhodný svědek
Nehoda se stala krátce po půl desáté dopoledne. „Podle dosud zjištěných informací řidič nákladního vozidla s naloženými kontejnery nerespektoval výstražné světelné a zvukové znamení a vjel do kolejiště, kde zůstal stát,“ uvedla policejní mluvčí Eva Kropáčová. Vlak, který do kamionu narazil, po střetu vykolejil.
V péči záchranářů skončilo podle jejich mluvčí Jany Poštové osm pacientů, mezi nimi jedno dítě, řidič nákladního automobilu a vlakvedoucí. „Všechny osoby byly ošetřeny a s lehčími poraněními transportovány do vinohradské a Thomayerovy nemocnice,“ uvedla mluvčí.
Podle svědka nehody se před střetem v ulici U Starého Mlýna zvedly závory, ale stále svítila výstražná světla. V tu dobu vjel na přejezd kamion, jenže ho tam závory znovu zavřely. Pak tam prý několik minut popojížděl, popisuje Vratislav Dvořák, který byl řidičem prvního auta, které zůstalo za závorami. Střet se mu proto podařilo i natočit.
„Přijel jsem na přejezd a blikala světla. V tu chvíli přejížděl kamion a zavřely ho tam závory. On tam zůstal stát, nic nedělal – jen kousek popojel dopředu k závoře a za chvíli přijel vlak a úplně ho rozmetal,“ popisuje Dvořák. Podle Drážní inspekce zastavilo čelo vlaku 182 metrů za přejezdem.
„Podle dosud zjištěných informací řidič nákladního vozidla s naloženými kontejnery nerespektoval výstražné světelné a zvukové znamení a vjel do kolejiště, kde zůstal stát,“ potvrdila policejní mluvčí Eva Kropáčová.
Drážní inspekce apeluje: Závory jsou z lehké dřevotřísky, snažte se je prorazit
Podle inspekce cestovalo ve vlaku asi 220 lidí. S jejich evakuací pomáhali hasiči, kteří také zajistili místo proti vzniku požáru. Vlak po střetu vykolejil a je poškozeno trakční vedení i sloupy, téměř půl kilometru trati a samotný přejezd. Předběžnou škodu na vlaku inspektoři odhadli na 20 milionů korun, škodu na trati na 13 milionů korun a na kamionu na 2,5 milionu.
Drážní inspekce má na místě tři inspektory. „Přejezd je po rekonstrukci, má záznamové zařízení,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera. Podle něj se z něj ale nepozná, co se děje na přejezdu. Zjistí se, kdy bliká jaké světlo a kdy se začnou sklápět závory. Jde o standardní přejezd, to znamená, že pokud nikdo nezavolá tísňovou linku, nikdo o překážce na přejezdu neví, není tam žádný scanner, dodal Kučera. Světla i závory nicméně fungovaly, zjistili inspektoři.
Upřesnil, že „v 9:31:56 hodin se přejezd uvedl do výstrahy, v 9:35:24 začal vykazovat poruchový stav, tedy tento čas považovat za okamžik vzniku mimořádné události“. Tři a půl minuty podle něj uběhly od výstrahy do příjezdu vlaku proto, že je před přejezdem ještě zastávka Kolovraty, kde osobní vlak zastavil.
Inspekce apeluje na řidiče, že pokud jejich auto zůstane uvězněno mezi závorami, mají se snažit je prorazit. Jsou z lehké dřevotřísky, podotkl Kučera. Od roku 2009 mají navíc všechny přejezdy v zemi samolepku s označením P a číslem, které přesně identifikuje daný železniční přejezd, což by mělo usnadnit včas zastavit provoz vlaků v daném místě.
Inspekce nyní podle něj provede standardně rozbor zabezpečovacího zařízení a rozbor rychloměru. Je to záležitost několika dnů až týdnů, dodal. Zkouška na alkohol u řidiče nákladního vozu byla negativní, dodal Kučera.
Rychlíky končily v Benešově, osobní vlaky v Říčanech
Vlaky po nehodě nemohly jezdit z Uhříněvsi do Říčan a rychlíky a expresy z Českých Budějovic končily dokonce již v Benešově. Výluka trvala deset hodin – až do půl osmé večer. Tehdy otevřela Správa železniční dopravní cesty jednu kolej. Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová doplnila, že vlaky po ní budou jezdit rychlostí sníženou na 50 kilometrů za hodinu.
Většinu dne jezdila místo vlaků mezi Uhříněvsí a Říčany náhradní autobusová doprava, která ale měla ve srovnání s vlaky omezenou kapacitu. České dráhy proto žádaly cestující, aby cesty odložili. Kdo jel z centra Prahy do Říčan, mohl použít také pravidelné příměstské autobusové linky.
Před zprovozněním alespoň jedné koleje bylo třeba uklidit kontejnery, které spadly z kamionu, vrátit vlak na koleje a odtáhnout ho. To se podařilo po šesté hodině večer. Omezený zůstane provoz v Uhříněvsi ještě většinu příštího týdne. Pro auta zůstane zničený přejezd v příštích dnech zcela uzavřen.