Jeden tubus dálničního tunelu Valík u Plzně bude od pátečního večera uzavřen. Začne jeho modernizace, po které se bude tunelem jezdit 100kilometrovou rychlostí. Až do začátku září ale budou muset řidiči použít obousměrně zbylý tubus. Valík bude prvním tunelem s povoleným 100kilometrovým rychlostním limitem. Zatím se v dálničních tunelech může jezdit maximálně 80 km/h.
Prázdniny na D5 poznamená uzavírka tunelu u Plzně. V září bude připravený na stokilometrovou rychlost
Uzavírka tunelu Valík na dálnici D5 začne v pátek ve 22 hodin. Uzavře se tubus směrem na Rozvadov. Od 28. července bude již průjezdný, ale práce budou pokračovat ve směru na Prahu, kde uzavírka potrvá až do 7. září.
„V ten samý den se celý tunel kompletně uzavře a budou probíhat celkové bezpečnostní zkoušky nových technologií,“ avizoval mluvčí stavební firmy Subterra Vladislav Beneš. Zkoušky mají trvat dva dny. Až od 9. září se tedy bude jezdit bez omezení, a navíc vyšší rychlostí. „Záleží ale na výsledku komplexních zkoušek. Uděláme vše pro to, aby se stovkou v září dalo v tunelu jezdit,“ dodal Beneš.
Ke zvýšení maximální rychlosti o dvacet kilometrů za hodinu je podle Beneše potřeba kompletně vyměnit například osvětlení tunelu za LED technologii, také hlásky SOS, systém na detekci nebezpečných látek nebo celý řídicí systém dopravy. Dělníci budou pracovat i před tunely, kde se bude řešit napojení svodidel. Práce vyjdou přibližně na 150 milionů korun.
Řidiči musí během modernizace Valíku počítat s objížďkami. Tunelem neprojedou například během převádění dopravy mezi tubusy. Nelze ale vyloučit, že se bude muset během rekonstrukce zavírat neplánovaně. „Pro tyto případy je navržena objízdná trasa po silnicích I. a II. třídy,“ uvedl Beneš.
Chceme se přiblížit Evropě, vzkazuje ŘSD
Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Studeckého budou silničáři hned po dokončení stavebních úprav ověřovat, jak se zvýšení maximální rychlosti v provozu projevilo. To zabere přibližně rok. „Nebudou-li zjištěny negativní dopady zvýšení rychlosti u tunelu Valík, pak budeme iniciovat zakotvení této změny ve výstavbě a předpisech. Každopádně se chceme s rychlostními limity v tunelech přiblížit státům Unie,“ řekl.
ŘSD očekává, že bude mít vyšší rychlost pozitivní dopad na průjezdnost tunely a samotnou bezpečnost tunelů. Až bude ověřování u konce, uvidí se, jestli se rychlost zvýší i v dalších tunelech na českých dálnicích. Těch je v současnosti devět, z toho čtyři na dálnici D8.
Valík byl otevřen v roce 2006 a s délkou 380 metrů se jedná o druhý nejkratší tunel na našich dálnicích. Stokilometrová rychlost v dálničních tunelech je standardem třeba v Rakousku nebo Německu.