Silničáři upravují místa, kde se stává nejvíce nehod. Přesto umírá stále více lidí

Úpravy, které mají napomoci zlepšení bezpečnosti, má za sebou několik míst, které „udaly“ statistiky jako ty nejhorší silniční úseky v Česku. Například riziková křižovatka u Třemošné dostala nové značení, úsek na Uherskohradišťsku, kde často padají motorkáři, zase dostal vylepšená svodidla, která by měla zabránit nejhoršímu právě u nich. Ne vždy ale vedou úpravy ke kýženému cíli. I proto, že řidiči nová omezení nerespektují a riskují. Ostatně i říjnová statistika nehod ukázala, že se situace nezlepšuje – opět zemřelo více lidí než loni.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Třetina vážných dopravních nehod se stane o víkendu

Letošní žebříček rizikových míst, který počátkem října vydala pojišťovna Allianz na základě statistiky z posledních tří let, označil za nejrizikovější místo české silniční sítě křižovatku na silnici I/27 u Třemošné nedaleko Plzně.

Silničáři jsou přesvědčeni, že v budoucích vydáních podobných žebříčků na tom bude Třemošná již lépe. Ředitelství silnic a dálnic spolu s policií upravilo značení. „Na hlavní pozemní komunikaci průtahu byla snížena rychlost na sedmdesát kilometrů za hodinu a je tam zákaz předjíždění,“ uvedl Václav Ircing z oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Kritickou orlickou silnici lemují nové značky, řidiči stejně riskují

Podobné úpravy ale často nepomáhají. Ukazuje to příklad jiného nebezpečného úseku – silnice I/11 v okolí Jablonného nad Orlicí. V letošním žebříčku Allianz figuruje na třetím místě, v posledních vydáních mapy rizikových úseků EuroRAP byl dokonce na čele. Silnice je zrádná tím, že dlouhé rovné úseky přecházejí v prudké zatáčky, které občas nebývají dostatečně označené – a neexistuje téměř žádný prostor pro napravení řidičské chyby.

Silničáři se i na „jedenáctku“ v posledních letech zaměřili. Podle policejní mluvčí Andrey Muzikantové je nejčastější příčinou nehod v tomto úseku „nepřiměřená rychlost a nepřizpůsobení se dopravně-technickému stavu komunikace“. Proto se u silnice objevily značky omezující povolenou rychlost – a nepomohlo to. Především v nepřehledných serpentinách řidiči často riskují dál.

Trochu jinak přistoupili silničáři k místu, které je podle pojišťovny druhé nejnebezpečnější v Česku. Jde o úsek u Starých Hutí na Uherskohradišťsku. Silnice I/50 zde překračuje Chřiby a je oblíbená mezi motorkáři. Ti také patřili k častým účastníkům zaznamenaných dopravních nehod.

Úpravy silnice tam nemají nehodám předcházet, ale spíše bránit nejzávažnějším následkům. Svodidla totiž dostala dodatečný spodní pás, díky kterému pod nimi motorkáři nepropadnou.

Situace na silnicích se nezlepšuje, v říjnu zemřelo 54 lidí 

Ani tak se ale nezdá, že by pokusy zvýšit bezpečnost na silnicích měly efekt. Od počátku letošního roku přibývá tragických dopravních nehod a říjnová statistika ukázala, že ani podzim nepřinesl zlepšení. Ve srovnání s minulým rokem zahynulo v desátém měsíci o šest lidí více – celkem 54. Nejtragičtějším říjnovým dnem byl až ten poslední, kdy zahynulo při nehodách sedm lidí.

„Výraznou roli hrála nepřiměřená rychlost, nepřizpůsobení rychlosti aktuálnímu stavu vozovky, ale také nepozornost; často byl přehlédnut jiný účastník provozu,“ řekl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Řidiči, ale ani chodci si podle něj neuvědomili, že to na silnicích začíná klouzat, ani to, že je hůře vidět. Chodci přitom mají povinnost při zhrošené viditelnosti používat reflexní prvky.

Podobně špatně skončily i předchozí měsíce. Mrtvých na silnicích meziročně přibývá celý rok, nepomohly ani prázdniny. Od ledna do října zemřelo letos při nehodách 464 lidí, loni jich bylo o 49 méně.