Nejnebezpečnější silnice vede přes Orlické hory. Experti sestavili žebříček rizikových úseků

4 minuty
UDÁLOSTI: Příčinou až třetiny smrtelných nehod může být špatný stav silnic a jejich nedostatečné zabezpečení
Zdroj: ČT24

Nelichotivé prvenství obhájil orlickohorský úsek silnice I/11. I v novém vydání rizikové mapy silnic EuroRAP zůstává nejnebezpečnější v republice. Za nejrizikovější úsek jej přitom dopravní experti označili již loni.

Silnice I/11 mezi Žamberkem, Jablonným nad Orlicí a Červenou Vodou vede horským úsekem, nad Jablonným přecházejí delší rovinky v prudké zatáčky, úniková zóna přitom prakticky neexistuje, silnici lemuje jen příkop nebo dokonce svah. Tak vypadá nejnebezpečnější úsek v Česku.

Mezi Žamberkem a Jablonným podle nedávno zveřejněných údajů z dopravního sčítání jezdí denně téměř pět tisíc aut, vrcholový úsek dále k Červené Vodě je vytížený podstatně méně, ale stále jde více než o tisíc vozidel denně. Během tří let se na ní stalo 25 tragických nehod, z toho šestnáct v úseku od Žamberka k Jablonnému a dalších devět dále na trase přes Suchý vrch do Červené Vody.

Situaci podtrhuje i skutečnost, že navazující úsek silnice I/43 z Červené Vody na hranice s Polskem rovněž patří k nejvíce rizikovým. Ještě více závažných nehod (27) se sice stalo například v úseku silnice I/14 mezi Trutnovem a Náchodem, tam však také jezdí více aut.

Nejrizikovější úseky silnic v roce 2016
Zdroj: ČT
  • I/11: Jablonné nad Orlicí – Červená Voda (23 km)
  • I/16: Mělnické Vtelno – Mladá Boleslav-Bezděčín (17 km)
  • I/11: Žamberk – Jablonné nad Orlicí s II/311 (20 km)
  • I/17: Čáslav – Podhořany (9 km)
  • I/14: Trutnov – Náchod (34 km)
  • I/60: státní hranice – křižovatka s I/44
  • I/46: Moravský Beroun – Hořejší Kunčice
  • I/13: křižovatka s III/03515 – státní hranice 
  • I/50: Kožušice – Staré Město
  • I/23: Telč – křižovatka s I/38 (u Markvartic)

Mapa má motivovat k úpravám, ne vždy to zafunguje

Podle Jiřího Landy ze společnosti AF-Cityplan, která spolu s Ústředním automotoklubem českou verzi rizikové mapy EuroRAP sestavila, je v aktuální mapě ve srovnání s verzí z let 2011 až 2013 nejvýraznější zhoršení patrné u silnice I/23 mezi Telčí a křižovatkou s jihlavsko-znojemskou silnicí. Zhoršila se ale i situace na některých dálnicích, zejména jihočeské D3 i na některých úsecích D1, D2 či D11.

Zlepšení naopak nastalo zejména na silnici I/71 mezi Uherským Ostrohem a hranicemi se Slovenskem a také na úseku dálnice D1 u Velké Bíteše, kde probíhá rekonstrukce a byl dlouhodobě omezený provoz.

Nejkritičtější místa na silnicích v ČR v letech 2014–2016
Zdroj: ÚAMK

Právě to, aby se situace zlepšovala, je podle Jiřího Landy hlavním účelem sestavování rizikové mapy. Ne vždy to ale takto funguje. Například silnice I/16 západně od Mladé Boleslavi ke Slanému a dále k Řevničovu je v žebříčku nejrizikovějších úseků takřka evergreenem. Její úpravy však postupují jen pomalu. „Nejdůležitější místa, která se domníváme, že jsou k řešení, osazujeme vodorovným značením, někde i zádržnými systémy,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Počet nehod dělený počtem aut

Riziková mapa silnic staví na statistice. „Hovoří o tom, jaké máte riziko, že se vám na konkrétní silnici něco stane,“ upřesnil Roman Turza z ÚAMK. U každé komunikace mapa zohledňuje množství závažných nehod – tedy nehod, které skončily smrtí nebo těžkým zraněním – za poslední tři roky s přihlédnutím k intenzitě provozu a parametrům silnice. Nová mapa tedy vychází z údajů za roky 2014 až 2016, podle Jiřího Landy zahrnuje 93 úseků silnic I. třídy a dálnic.

Při pohledu na mapy EuroRAP vydávané v minulosti je patrné, že se situace pozvolna zlepšuje. Úbytek mimořádně rizikových černých úseků však nepovažují tvůrci mapy za jednoznačný důkaz absolutního zvyšování bezpečnosti na silnicích. Souvisí spíše s rostoucím počtem aut na silnicích, zatímco množství závažných nehod pozvolna klesá či stagnuje. „Jakmile intenzity narůstají, riziko bude klesat,“ přiznal Roman Turza.

Při nehodách nehraje roli jen kvalita silnice

Podle mluvčího ÚAMK Igora Siroty se na smrtelných nehodách v Česku asi z 50 procent podílejí závady na silnicích. Roman Turza však zdůraznil, že nelze rizikovou mapu beze zbytku považovat zároveň za hodnocení kvality silnic. Stávají se i nehody, kterým sebelépe postavená silnice nezabrání. Podle Jiřího Landy tomu může být dokonce i naopak, protože na silnicích evidentně rozbitých a nebezpečných jsou řidiči opatrnější a jezdí pomaleji.

„Může se stát, že fyzicky zlepšíme silnice a ve skutečnosti zvýšíme počet nehod,“ podotkl. Za zásadní proto považuje, aby byla silnice předvídatelná. „Největší chyba v silnici je, když je řidič náhle překvapen neočekávanou situací, na kterou nebyl připraven,“ dodal.

Mezi nejrizikovější silnice v Česku patří dlouhodobě I/16 mezi Mladou Boleslaví, Mělníkem a Řevničovem
Zdroj: ČT

EuroRAP sice nabízí metodiku k přímému hodnocení kvality silnice, které potom získávají hvězdičkové hodnocení, takový index však v Česku zatím nevznikl, resp. probíhá hodnocení jinou metodikou. „Primárně z finančních důvodů,“ přiznal Roman Turza.

Napřesrok bude hůř

Automotoklub avizoval, že verze rizikové mapy, kterou vydá napřesrok, bude oproti té stávající vypadat mnohem hůře. Organizace EuroRAP totiž změnila metodiku, čímž reaguje na rostoucí intenzity dopravy. „Meze pro rizika vydělili dvěma. Příští rok mapa pekelně zčerná a zčervená,“ poukázal Roman Turza.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 57 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...