Téměř 30 tisíc pacientů loni žádalo o mimořádnou úhradu běžně neproplácené léčby. Všem žádostem ale zdravotní pojišťovny nevyhoví, navíc se každá pojišťovna rozhoduje jinak. Mluví se proto o potřebě jasnějších pravidel. Tento týden je slíbilo ministerstvo zdravotnictví i poslanci z příslušného výboru.
Úhrada běžně neproplácených léků by měla dostat jasnější pravidla
Hana Dvořáková bere denně dvě pilulky – jedna vyjde na 1500 korun. Má totiž rakovinu plic se speciální mutací v posledním stadiu. A jen díky práškům se cítí jako zdravý člověk. Jenže, kde na ně vzít peníze? „Nejprve se rodina složila na první dávky, pak byl založený transparentní účet, kde se skládali lidi, potom obec,“ vysvětluje Dvořáková.
Žádala tak o pomoc zdravotní pojišťovnu. Před pár dny jí však přišel dopis – pojišťovna úhradu zamítá. Se sestřenicí, která jí s léčbou pomáhá, proto teď zvažují další možnost: obrátit se na soud. „Bude to ale další stres a boj,“ říká sestřenice Hany Dvořákové, Jana Vítková.
Hana Dvořáková patří mezi deset procent pacientů, kterým pojišťovna žádost o mimořádnou úhradu odmítla. A to s tím, že existuje jiná možnost léčby – v jejím případě chemoterapie. „Funguju, žiju. Při chemoterapii jsem nežila,“ podotýká ovšem pacientka.
Ministerstvo zdravotnictví slibuje po 20 letech změnu
Za poslední tři roky se počet podobných žádostí zvedl o čtvrtinu. Náklady pojišťoven ještě víc – loni přesáhly dvě miliardy. „Paragraf 16 je používán i pro ucelené skupiny pacientů a u léčebných přípravků, o nichž by mělo být rozhodnuto jinou procedurou,“ kritizuje prezident Svazu zdravotních pojišťoven ČR Ladislav Friedrich.
Se změnou pravidel pro výjimečnou úhradu teď po více než 20 letech souhlasí ministerstvo zdravotnictví. Do konce roku chce připravit nový návrh. „Každá pojišťovna rozhoduje trošku jinak, přitom jde vlastně o nárok pojištěnce, který vyplývá z ústavy,“ říká ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (nestr. za ANO).
Nově by zákon měl říct, které léky mají pojišťovny platit, a které ne. K lékům na vzácná onemocnění by se pak pacienti měli dostat bez jakékoli žádosti. „Budeme chtít rozhodovací proces udělat maximálně vstřícný pro naše klienty,“ dodává ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.