Miloš Zeman zveřejnil v závěrečné předvolební debatě České televize seznam přispěvatelů na kampaň, kterou vedl spolek jeho přátel ve prospěch stávajícího prezidenta. Jak vzápětí upozornila některá média, je mezi dárci například advokátní kancelář, která pomáhala prezidentovu kancléři při koupi vily, nebo ztrátová firma.
Sponzoři kampaně Zemanových přátel: Advokáti, kteří pomohli Mynářovi s vilou, i ztrátová firma
Seznam, který Miloš Zeman zveřejnil, není přehledem, který je k dispozici na jeho transparentním volebním účtu. Jde o seznam lidí, kteří dali peníze spolku jeho přátel. Zveřejňovat ho nemusel, zákon ho k tomu nenutí. Podle prezidenta jde o gesto dobré vůle.
Někteří dárci přesto vzbudili pozornost. Podle Respektu věnovala peníze na Zemanovu kampaň za znovuzvolení i ztrátová firma. Společnost Contradiction kampaň podpořila 885 tisíci, i když předloni – tj. podle poslední závěrky dostupné v rejstříku – skončila 142 milionů v minusu.
Dohromady 1,7 milionu pak dali brněnští advokáti Richard Tománek a Jiří Jestřáb. Jejich kancelář podle serveru iDnes.cz pomáhala prezidentovu kancléři Vratislavu Mynářovi při koupi strašnické vily.
Zveřejněný dokument ale obsahuje dary jen asi za devět milionů. Náklady přitom byly vyšší. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran, který bdí nad volebními kampaněmi, přehled zatím nedostal.
- Ray Service, a.s. - 500 000 Kč
- Jaroslav Menčík - 180 000 Kč
- Martin Chládek - 380 000 Kč
- Tomáš Haratek - 260 000 Kč
- René Gucký - 280 000 Kč
- Jan Kůna - 150 000 Kč
- Petr Tauchman - 220 000 Kč
- Petr Sádlo - 200 000 Kč
- Luboš Kozák - 250 000 Kč
- Jana Verneková - 200 000 Kč
- Jiří Berger - 500 000 Kč
- Jiří Berger - 500 000 Kč
- J.K.L. PARTNERS s.r.o. - 150 000 Kč
- CONTRADICTION s.r.o. - 885 000 Kč
- CAR SERVICE GROUP - 950 000 Kč
- Jiří Rozsypálek - 1 000 000 Kč
- Filafil a.s. - 400 000 Kč
- Jiří Jestřáb - 900 000 Kč
- Miloslav Havlíček - 300 000 Kč
- Richard Tománek - 800 000 Kč
- Komerc Servis CZ, s.r.o. - 200 000 Kč
- V Praze dne 25. 1. 2018
Nebudu sponzorům zavázaný, ujišťuje Drahoš
Jiří Drahoš získal na kampaň téměř 50 milionů – což je zákonem povolené maximum. Přehled sponzorů již zveřejnil. Nejvíce mu darovali podnikatelé Martin Hájek a Dalibor Dědek (3,2 a 3 miliony korun), 2,5 milionu dostal také od nadace Blížksobě.
Drahoš vyloučil, že by se v případě úspěchu ve volbě cítil zavázaný svým štědrým dárcům. „Nebudu se cítit zavázaný, protože jsem jim nic neslíbil. Není to půjčka,“ uvedl během prezidentské debaty.