Scio: Odtažitost k Romům ze škol zdaleka nezmizela

Praha – Až 40 procent žáků druhého stupně základních škol v ČR připouští averzi vůči Romům a přes třicet procent by se nikdy nekamarádilo s Romem. Vyplývá to z průzkumu mezi více než sedmnácti sty žáky šestých a devátých tříd, který v rámci podpory multikulturní výchovy zpracovala společnost Scio. Zmíněné dvě pětiny žáků odpověděly kladně na otázku, zda by podpořily protiromský pochod konaný v jejich městě.

„Necelých 8 procent by otevřeně vyjádřilo opačný postoj. Domnívám se, že je to varovné. Když si to převedete na třídu 30 dětí, tak 12 by zastávalo protiromské postoje a pouze dva by otevřeně deklarovali postoj opačný,“ uvedl ve Studiu 6 člen vedení společnosti Scio Bohumil Kartous. Studie si mimo jiné kladla za cíl hodnotit úroveň multikulturní výchovy na českých školách. Přesto je podle Kartouze klíčovým prostorem pro formování názorů rodina – a do velké míry i média.

Zajímavý výsledek ukázal pokus, kdy se skupina žáků rozdělila na dvě poloviny. Jedné z nich zástupci společnosti Scio poskytli článek o trestném činu, uchopený seriózním tiskem. Druhá skupinka obdržela stejnou událost prezentovanou bulvárem. „Zhruba 62 procent dětí v 6. až 9. třídách uvedlo, že z bulvárního článku se dozvěděli více informací,“ shrnul Kartouz. Téměř čtvrtina mladistvých čtenářů seriózních novin navíc uvedla, že pachateli zmíněného trestného činu jsou zřejmě Romové, aniž by to v textu bylo přímo zmíněno.

  • Výsledky průzkumu společnosti Scio mezi žáky zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4715/471417.jpg
  • Výsledky průzkumu společnosti Scio mezi žáky zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4715/471418.jpg
  • Žáci zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/33/3256/325538.jpg
  • Ilustrační foto zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4702/470155.jpg

Výzkum také ukázal, jak by měl vypadat ideální kamarád. Děti si měly vybrat podle obrázků a popisu z osmi imaginárních kamarádů, se kterým z nich by chtěli sedět v lavici, chodit na kroužek, nebo s kým by si naopak nerozuměli. Na jejich rozhodování mělo vliv to, zda daná postava působí přátelsky, jestli je obézní a jakou má barvu pleti. „Ideální kamarád je takový, který příliš nevybočuje, není příliš chytrý ani hloupý, příliš veselý ani smutný, a pokud možno, nemá odlišnou barvu pleti. Pro žáky hrálo velkou negativní roli, jestli byly postavy obézní,“ uvedl vedoucí výzkumu Štěpán Pudlák.

Podle spoluautorky výzkumu Adély Zelendy Kupcové děti nejlépe hodnotí spolužáky, kteří příliš nevybočují, mají smysl pro humor a nejsou „šprti“. „Konformita je základem popularity v dětském kolektivu,“ uvedla Kupcová.

Pro ministerstvo školství jsou výsledky aktuálního výzkumu vážným signálem a prevenci se chce věnovat dál. „Každoročně z rozpočtu ministerstva školství vyčleňujeme částku zhruba dvaceti milionů korun,“ uvedl mluvčí Marek Zeman. Opozice speciální program o xenofobii do tuzemských škol zavádět nechce. „Naprosto k tomu stačí výuka základů společenských věd. Pouze je třeba na to (problém xenofobie) klást větší důraz,“ myslí si stínový minstr školství Marcel Chládek (ČSSD)

Komenský verze 2.0 - Tolerance hrou

Součástí celého projektu byl experiment s deskovou hrou s názvem Multipolis, jejíž charakter má v žácích pěstovat smysl pro toleranci i pochopení lidí pocházejících z odlišných kultur. Každý žák si v ní může zvolit jednu z postav. Didaktický charakter hry umožňuje každé z postav prožít určitý příběh. Hra zkouší, jak se každý z účastníků zachová v různých simulovaných situacích. „V rámci příběhů dochází k navazování různých vztahů, řešení problémů a právě na tom se žáci mohou učit, jaké to je být z jiného etnika, pocházet z jiné kultury,“ dodal Kartous.

Společnost Scio mimo jiné stojí třeba za pořádáním srovnávacích zkoušek. Výzkum zaměřený na podporu multikulturní výchovy proběhl na 39 školách a zúčastnilo se jej 1 744 žáků. Šlo o projekt financovaný z Evropských strukturálních fondů zaměřených na regionální oblasti, výzkumu se proto nezúčastnily školy v hlavním městě. Cílovou skupinou byli primárně žáci 5. až 9. tříd a paralelní ročníky víceletých gymnázií.

Cílem průzkumu bylo hodnocení vztahu českých žáků k cizincům či vrstevníkům s různým etnickým původem. Probíhal od podzimu loňského roku až do letošního jara.

Vydáno pod