Stávka je ukázka toho, jak bude autobusová doprava vypadat natrvalo, pokud řidiči nedostanou přidáno. V rozhovoru pro Českou televizi to řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Připomněl, že v krajích, které se zavázaly, že dají peníze na zvýšení mezd řidičů, odbory své protesty vesměs odvolaly. Současně varoval, že pokud nevznikne dohoda na jižní Moravě, mohou se protesty opakovat.
Šéf dopravních odborů: Stávka ukazuje, jaké to bude, pokud nestoupnou mzdy
Stávka řidičů autobusů není celostátní, ve větším rozsahu postihla pouze Jihomoravský kraj a severozápadní část Olomouckého kraje. Luboš Pomajbík ji však považuje za úspěšnou, a to již před zahájením.
„Pod tlakem stávky došlo k řadě jednání, která se dřív nedařila. Dohodly se principy spolupráce a financování v Pardubickém kraji, v úterý se dohodl Ústecký kraj, včera (ve středu) v 11 hodin se dohodl Jihočeský kraj. To se dlouhodobě nedařilo,“ poukázal šéf dopravních odborů.
OSD vyhlásil na čtvrtek stávku kvůli nízkým mzdám, které některým řidičům nestouply, i když jejich růst nařídila vláda. Odboráři se přou hlavně s kraji a právě vládou, kraje totiž měly dopravcům dát na mzdy peníze, což se ale stalo jen v některých regionech. Kraje si zase stěžují, že peníze, které poslaly dopravcům, jim stát nevykompenzoval.
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) navrhl den před zahájením stávky, aby kraje dostaly 420 milionů korun z rozpočtové rezervy. Luboš Pomajbík však připomněl, že kraje žádaly více než dvojnásobek (miliardu) a především není zcela přesvědčen, že je to skutečně výhra pro řidiče. „Jsou to peníze pro kraje. Pro nás je důležité, aby kraje ty peníze poskytly dopravcům na mzdy řidičů,“ upozornil.
Dodal, že OSD nevyhlásil stávku samoúčelně. „Naším cílem není stávka a naším cílem není poškozovat cestující veřejnost. My jsme chtěli během 24 hodin ukázat, jak bude vypadat dopravní obslužnost, pokud se nebude zásadně, razantně a urgentně řešit,“ řekl předseda dopravních odborů.
Současně však varoval, že v Jihomoravském kraji nemusí zůstat u čtvrteční stávky. Protesty se podle Pomajbíka mohou opakovat, a to i s rostoucí intenzitou. Dalším krokem by pak mohly být hromadné výpovědi, které by dopravní obslužnost v kraji značně zkomplikovaly.