Rychlost českých vlaků se za 15 let zvýšila o 30 km/h

Praha - Průměrná rychlost nejrychlejších českých vlaků se za posledních 15 let zvýšila o 30 kilometrů v hodině. Nejrychlejším spojem je Pendolino z Prahy do Ostravy, jehož průměrná rychlost činí 111 km/h, před počátkem výstavby koridorů v roce 1993 přitom nejrychlejší expresy jezdily v průměru 80 km/h.

Nejrychleji jezdí vlaky na českých kolejích 160 kilometrů za hodinu. Je to maximální povolená rychlost na zmodernizovaných tratích. Oproti vžitému názoru jí nedosahují pouze pendolina, ale i vlaky kategorie EuroCity a některé rychlíky.

Stošedesátkou mohou strojvůdci jet například mezi Prahou a Chocní, z Brna do Břeclavi či z Přerova směrem na Ostravu. Rychlost až 160 km/h je povolená i na některých traťových úsecích z Prahy do Děčína. Průměrná rychlost je však nižší, protože se do ní započítává i brzdění, rozjezdy a stání ve stanici.

Cílem jsou rychlosti západních vlaků 

Přes mnohá zlepšení ale česká železnice stále zaostává za vlakovými velmocemi západní Evropy. Patří mezi ně především Německo, Francie a Španělsko. Vysokorychlostní vlaky zde jezdí až 300 kilometrů v hodině, přičemž průměrná rychlost se pohybuje nad hranicí 200 km/h.

Příčinu zaostávání je podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského potřeba hledat v dobách socialismu. „Na tehdejší československé železnici se upřednostňovaly rekordní výkony nákladní dopravy a rychlost osobních souprav stagnovala,“ řekl Šťáhlavský. Maximální povolená rychlost na české železnici byla v 80. letech 120 km/h.

Přitom před válkou patřily české vlaky k průkopníkům rychlé jízdy. Největší legendou je expres Slovenská strela, který dráhy zavedly už v roce 1936 jako rychlé spojení Bratislavy, Brna a Prahy. Za tím účelem si pořídily dva speciálně vyrobené motorové vozy řady M 290.0 od kopřivnické Tatry, které dosahovaly maximální rychlost 130 km/h a průměrné rychlosti na trase přes 90 km/h.

Do budoucna by se ale mělo zaostávání za světem zmenšovat. Ministerstvo dopravy plánuje výstavbu vysokorychlostních tratí, na kterých by mohly vlaky jezdit rychlostí vyšší než 250 kilometrů v hodině. Při takové rychlosti je téměř nemožné se kochat krajinou.

Detailně prozkoumat okolí tratě naopak mohou pasažéři rychlíku Bezdrev z Českých Budějovic do Mostu. Jde o nejpomalejší český rychlík, jeho průměrná rychlost nedosahuje ani 50 km/h.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 3 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami
Načítání...