V některých e-cigaretách mohou vznikat při zahřívání toxické plyny

Chemická látka obsažená v některých náplních elektronických cigaret může uvolňovat vysoce toxický plyn keten. Stává se to při jejím zahřátí, varují vědci v článku v odborném časopise PNAS.

V srpnu 2019 upozornilo americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí, že našli zvýšené množství poškození plic u osob, které užívaly některé druhy elektronických cigaret. Tehdy byla za možnou příčinu označena chemická sloučenina jménem tokoferol acetát, ale již tenkrát vědci upozorňovali, že na plicích některých osob našli stopy po chemických popáleninách, které nemohou být touto látkou způsobené.

Tato chemikálie se nejčastěji nachází v ilegálních tekutých náplních s THC. Sama o sobě není toxická, využívá se u řady vitaminových doplňků a také krémů na pokožku. Nový výzkum ale ukázal, že její zahřívání vede ke vzniku plynu ketenu, který naopak vysoce toxický je.

Keten, neboli ethenol, je bezbarvý plyn s velmi výrazným zápachem. Při vdechnutí může způsobovat vážná poškození plic, a to až 24 hodin po vystavení. Ve vysokých koncentracích je dokonce smrtelný, v nižších dráždí oči a plíce a poškozuje centrální nervový systém.

E-cigareta na skleněných nádobách

Vědci to prokázali při pokusu, kdy připevnili elektronickou cigaretu ke skleněným nádobám, z nichž potom odebrali vzorky. Kromě ketenu tam výzkumníci našli také další karcinogeny, které jsou časté v běžném cigaretovém kouři.

„Je ale nutné podotknout, že tyto experimenty byly navrženy k tomu, aby zjistily dopady e-cigaret na molekulární úrovni. Zjistit přesný dopad těchto výsledků na opravdová poškození plic vyžaduje další studie kvůli rozmanitosti různých zařízení, která se používají,“ uvedl hlavní autor studie profesor Donal O'Shea.

Přestože se výzkum týkal jen jedné chemikálie, která navíc bývá používána nelegálně, varují vědci, že problém se může týkat mnoha druhů jiných chemických látek. „Vysoké teploty, které vznikají v e-cigaretách, mohou vést k netušeným chemických reakcím. Také další složky přísad včetně dochucovadel a aditiv mohou při zahřívání produkovat toxické a karcinogenní substance,“ dodal profesor O'Shea.