Na trhu se aktuálně objevují bonbony a cukrovinky s obsahem psychoaktivních látek, na které se zatím nevztahuje žádná právní norma. Umožněn je tak jejich nekontrolovaný prodej v jakékoli podobě, neověřené kvalitě a bez omezení jakémukoli zákazníkovi, tedy i nezletilým. Na riziko produktů s obsahem nového polosyntetického kanabinoidu HHC, který má účinky srovnatelné s THC, což je hlavní přírodní psychoaktivní aktivní látka konopí, upozornil národní koordinátor pro protidrogovou politiku Jindřich Vobořil. Prodejce žádá, aby tyto produkty stáhli z trhu ještě před schválením zákona o nových psychomodulačních látkách.
V Česku se objevují cukrovinky s psychoaktivními látkami. Stáhněte je, vyzývá prodejce protidrogový koordinátor
„Konzumace těchto výrobků, často s obsahem kanabinoidů ve vysoké koncentraci, může být riziková vzhledem k možné silné a neočekávané intoxikaci kvůli pomalému vstřebávání aktivních látek, jejich prodlouženému působení nebo obtížím kontrolovat průběh intoxikace po požití,“ uvedl Vobořil.
Doplnil, že kromě množství zkonzumované látky se riziko zvyšuje také při kombinaci s alkoholem, léky nebo jinou látkou s psychoaktivním účinkem obzvlášť u dětí.
Nabízení těchto produktů formou atraktivní pro děti a ve formě potravin považuje Vobořil za krajně neetické. „Vyzývám výrobce a prodejce produktů obsahujících HHC, aby přehodnotili své postupy a takové produkty stáhli z oběhu. Podobně žádám o totéž s dalšími možnými produkty řady kanabinoidních látek, které jsou již připraveny podle informací k dostupnosti na trhu. V opačném případě stát bude muset reagovat mnohem razantněji!“ varoval Vobořil.
Pravidla vznikají
Regulaci trhu s novými psychoaktivními látkami, takzvanými psychomodulačními látkami, řeší poslanecký návrh, který je nyní ve sněmovně ve druhém čtení. Podle Vobořila počítá s udělováním povolení pro prodejce a výrobce psychomodulačních látek, s přísným hodnocením bezpečnosti látek uváděných na trh, kontrolou kvality nabízených produktů, s úplným zákazem prodeje těchto látek nezletilým, zákazem nabízení ve formě potraviny či zákazem reklamy a s povinností uvádění pravdivých informací pro konzumenta.