Jak naučit umělou inteligence zvládnout záludnosti reálného provozu na silnici, když ji na silnici vypustit nesmíte? Vědci ji trénují v počítačové hře.
Umělá inteligence pro řízení aut už trénuje ve hře Grand Theft Auto
Hra Grand Theft Auto V je založená na tom, že se v ní hráči s radostí dopouštějí spousty dopravních přestupků a skvěle se u toho baví. A přesně takové prostředí je také ideálním místem, kde se umělá inteligence může naučit, jak řídit automobil v (pseudo)reálném prostředí.
V odborném časopise Technology Review vyšla zpráva o tom, že rovnou několik laboratoří testujících umělé inteligence má zájem o hru GTA V a její využití v rámci umělých inteligencí. Jedná se přitom o takové leadry v oboru, jako jsou Intel Labs nebo univerzita v německém Darmstadtu:
Hra má pro budoucí mozky automobilů smysl především v tom, že jim učí rozeznávat nejrůznější druhy objektů v pohybu: ať už se jedná o automobily, chodce, kola, domy nebo silnici. Všechno to, co by vůz mohl potkat ve městě, najde i ve hře – včetně poletujících holubů.
Hra testuje schopnosti umělé inteligence lépe než život
Vědci vytvořili program, který funguje jako rozhraní mezi hrou a samotnou umělou inteligencí. Automaticky pro ni rozpoznává a třídí předměty, na něž během jízdy narazí. Tím se pak „krmí“ algoritmus, jenž umožňuje vozům rozpoznávat podobné předměty v praxi.
Vývojáři, kteří pracují na umělých inteligencích, získají obrovské množství dat využitelných pro reálný život: „Díky virtuálnímu prostředí můžeme snadno získávat velké množství pečlivě zpracovaných dat o tom, jak rozpoznávat různé objekty při nejrůznějším osvětlení nebo v odlišných klimatických podmínkách. Podle nás jsou tato syntetická data srovnatelná – a někdy i lepší – než údaje z reality,“ popsal pro Technology Review Alireza Shafei, který se na výzkumu podílí.
Opravdové prostředí má v sobě „zabudovanou“ zásadní nevýhodu: je příliš složité a plné nesmyslných detailů. Počítačová hra je ořezává na to nezbytně nutné – a to je pro řízení vozu zcela dostačující.