Kolmý start i přistání a zásluhou elektrického pohonu i tichý let až 300 kilometrů, to slibuje bezpilotní stroj Miya. S podporou ministerstva průmyslu ho vyvíjí Výzkumný a zkušební letecký ústav. Podle představ autorů bude sloužit k civilním i vojenským účelům. Určený je pro čtyři pasažéry.
Český dron pro čtyři osoby by mohl tiše létat v centru měst z budovy na budovu
Zatím dron existuje jen jako vizualizace na monitoru a ve zmenšených modelech, pro důkladné měření a analýzy, jak se bude chovat skutečný letoun, to ale zatím stačí. Testy se zaměřují hlavně na chování letounu v nejrůznějších – často extrémních – podmínkách.
Model je vyroben v měřítku 1:6 a v aerodynamickém tunelu, který umí simulovat rychlost až 300 km/h, je umístěn záměrně nohama vzhůru. A to proto, že ocas letounu směřuje dolů, takže v přirozené poloze by byl v závětří úchytu, což by měření ovlivňovalo.
Jde o český projekt, vývojáři ale vycházejí i z know-how svých zahraničních partnerů. Konstrukci plánují vyrobit z lehkých uhlíkových a kompozitních materiálů a zaměřují se hlavně na městskou dopravu.
Tichý let v centru měst
„Letoun je schopný kolmého letu a přistání, díky elektromotorům docílíme velmi tichý let, takže v budoucnu jsme schopni operovat v centrech měst,“ vysvětluje vedoucí oddělení bezpilotních systémů Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Petr Raška.
Unese čtyři lidi, a to díky čtveřici elektromotorů, každý o výkonu zhruba 300 kilowattů. V této fázi vývoje se experti zaměřují na poslední problematické momenty. Jedním z nich je přechod z kolmého do vodorovného letu.
„Je to takové úzké pásmo přechodového režimu, kdy je křídlo natočeno přibližně na 45 stupňů,“ vysvětluje Robert Kulhánek z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu.
Protože v křídlech jsou elektromotory, a ta tak tvoří většinu váhy, mění se při tomto přechodu výrazně těžiště celého stroje. První testy má za sebou i větší model, a pokud vše půjde dobře, na jaře by vývojáři chtěli vzlétnout s prvním modelem ve skutečné velikosti, tedy s asi patnáctimetrovým rozpětím křídel.