Společnost Airbus připravuje revoluční změnu v cestování letadlem. Zájemci by mohli cestou spát ve speciálních modulech vleže.
Airbusem se bude moci létat vleže. Chystá přeměnu zavazadlového prostoru na spací
Evropský výrobce letadel Airbus chystá do svých letadel lůžkovou úpravu. Společnost oznámila, že na projektu spolupracuje se společností Zodiac Aerospace. Spací moduly bude instalovat do nákladních prostorů letounů A330, zvažuje se ovšem již také možnost, že by se mohly stát součástí letadel A350 XWB. Vizualizace ukazuje, jak to má vypadat:
Airbus doufá, že souhlas úřadů pro leteckou přepravu získá nejpozději do roku 2020. Šéf programu Geoff Pinner uvedl, že jeho firma už má „velmi pozitivní zpětnou vazbu od několika leteckých společností“.
Airbus by byl první leteckou společností, která by „spací letadla“ nabídla – o tom, kolik by cesta takovým speciálním oddělením měla stát, společnost zatím neinformovala.
Letadla pro spáče
Moduly s lůžkovou úpravou pro cestující bude možné snadno vyměnit za standardní nákladové kontejnery, pokud by letecké společnosti chtěly změnit konfiguraci během mezipřistání nebo na zpáteční cestě, uvedl server CNBC.
- Airbus A330 je širokotrupý dvoumotorový proudový dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností Airbus. Verze A330-200 a –300 mají dolet mezi 5600 až 13 430 kilometry, větší verze dokáže pojmout 335 cestujících v uspořádání dvou tříd. K roku 2017 se jedná o nejčastěji létaný typ širokotrupého letounu vůbec.
- Trup a křídla A330 jsou prakticky identické s trupem a křídly typu A340, liší se pouze počtem a typy použitých motorů. A330 zdědil základní konstrukci trupu po Airbusu A300, stejně tak přední sekce (nos a kokpit) a systém fly-by-wire jsou z Airbusu A320. První let se konal 2. listopadu 1992, do pravidelných letů byl letoun zařazen v lednu 1994.
Britský Guardian zase zdůraňuje, že by tato úprava neměla mít žádný dopad na ostatní cestující – nebudou se s těmi, kdo chtějí spát v postelích, vůbec potkávat; postele totiž budou umístěné pod prostorem, kde se dnes normálně sedí.
Už roku 2016 přesně po tomto systému volaly francouzské aerolinky Air France-KLM, které tehdy uvedly, že by rády, aby tuto službu mohli využívat cestujcící v třídě Economy.
A co Češi?
Společnost Zodiac, která má na starost vývoj těchto modulů, působí i v České republice, a to od roku 2001, kdy byla postavena první výrobní hala v Plzni na Borských polích. Vyrábí se tu kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku pro větší letadla Airbus A330.
V roce 2011 společnost získala významný kontrakt – exkluzivně dodávat kuchyňské moduly pro nový typ letadla A320.