U Bosporského průlivu a Dardanel se v posledních dnech hromadí několik desítek tankerů s ropou. Příčinou jsou přísnější pravidla pro tranzit, která schválilo Turecko v souvislosti se zákazem dovozu ruské ropy do Evropské unie a stanovením maximální nákupní ceny této ropy.
U Bosporu a Dardanel čekají desítky tankerů. Turecko zavedlo přísnější pravidla přepravy ropy
Ve středu na proplutí do Středozemního moře čekalo nejméně dvaadvacet tankerů s dvěma miliony barelů ropy na palubě. Informoval o tom deník Financial Times. Problémy s tranzitem mají většinou lodě, které přepravují ropu z Kazachstánu, na kterou se ale sankce nevztahují.
Turecké úřady od začátku prosince chtějí po lodích potvrzení od pojišťovny, že jsou zajištěny proti škodám, které by mohly vzniknout při proplouvání tureckými vodami. Novou regulaci Turecko začalo vyžadovat v souvislosti se zákazem dovozu ruské ropy po moři do zemí Evropské unie a stanovením cenového stropu na ruskou ropu, na kterém se dohodla EU a ekonomicky vyspělé země skupiny G7. Takové potvrzení ale západní pojišťovny nechtějí vydávat.
Sankce zakazují pojišťovat dodávky ruské ropy prodávané za ceny přesahující stanovený strop. Pojišťovny by tak mohly porušit sankce, kdyby garantovaly finanční krytí i lodím, u kterých by se později zjistilo, že převážely ruskou ropu za podmínek porušujících sankce.
„Požadavky turecké vlády jdou nad rámec informací, které obsahuje obecné potvrzení,“ tvrdí pojistitelé ze skupiny P&I Clubs, na které připadá zhruba devadesát procent pojištění tankerů.
Ruské pojišťovny ale nemají problém dokumenty splňující turecké požadavky vydávat. Z tohoto důvodu se problémy většinou týkají tankerů, které převážejí kazachstánskou ropou, kterou naložily v ruských přístavech, píše deník Financial Times.
Turecké požadavky
Podle experta na námořní přepravu Yörüka Işika jdou požadavky tureckých úřadů nad rámec běžné praxe v pojišťovacím odvětví. „Není to ale neracionální požadavek,“ řekl Işik deníku El País. Podle něj se Turecko jen snaží chránit proti škodám, které by mohly způsobit ruské tankery zapojené do přepravy ropy v rozporu s mezinárodními sankcemi.
Současnou situaci, kdy stojí tankery s kazachstánskou ropou, a nikoliv ty s ruskou, označil za nechtěný důsledek nařízení. „Tato situace prospívá ruským pojišťovnám, které mají daleko menší důvěryhodnost než ty evropské,“ řekl Işik.
Západní představitelé Ankaru kritizují, že svými požadavky způsobuje překážky v zásobování ropou, poznamenal deník Financial Times. Unijní, britští a američtí diplomaté proto jednají s tureckou vládou o změně nově zavedených pravidel.