Produkty Facebooku poškozují děti a oslabují demokracii, řekla bývalá manažerka společnosti

Bývalá manažerka Facebooku Frances Haugenová v úvodu svého slyšení v americkém Senátu řekla, že vedení firmy ví, jak učinit produkty společnosti bezpečnějšími, ale nedělá to, jelikož upřednostňuje zisk. Haugenová, která ve firmě pracovala jako produktová manažerka, poznamenala, že nejprve věřila, že Facebook může v lidech probudit to nejlepší, ale postupně dospěla k závěru, že produkty firmy poškozují děti, rozdělují společnost a oslabují demokracii. Facebook tvrdí, že Haugenová hovoří o tématech, která nespadala do jejích kompetencí.

„Jsem dnes zde, protože se domnívám, že produkty Facebooku poškozují děti, podněcují k rozdělování, oslabují naši demokracii a mnohem víc,“ prohlásila Haugenová, která u Facebooku pracovala jako hlavní produktová manažerka v týmu, jenž se věnoval dezinformacím.

Dodala, že lídři Facebooku vědí, jak učinit produkty společnosti bezpečnějšími, ale „neudělají to“. „Místo lidí upřednostnili své obrovské zisky,“ řekla.

Haugenová, která dříve pracovala také pro Google, Pinterest a Yelp, poznamenala, že Facebook se opakovaně potýkal s tím, zda upřednostnit zisky či bezpečnost uživatelů. „Facebook pravidelně tyto konflikty řešil ve prospěch svých zisků,“ řekla a dodala, že řešením je dohled Kongresu. „Facebook bude nadále dělat rozhodnutí proti společnému dobru, pokud bude ponechán sám (bez dohledu),“ upřesnila.

Haugenová při slyšení také poukázala na rozsáhlé pravomoci šéfa Facebooku Marka Zuckerberga. Poznamenala, že „Mark se v současné chvíli nemusí zodpovídat nikomu, kromě sobě samému“.

Vyjádřila se také k rozsáhlému pondělnímu výpadku facebookových služeb, který postihl uživatele po celém světě. „Včera (v pondělí) jsme viděli, jak byl Facebook odstraněn z internetu,“ řekla. „Nevím, proč vypadl, ale vím, že Facebook nebyl více než pět hodin využíván k prohlubování rozdílů, destabilizaci demokracií a k tomu, aby dospívající dívky a ženy měly špatný pocit ze svých těl,“ uvedla.

Návyk jako u cigaret

Demokratický senátor Richard Blumenthal, který předsedá senátnímu podvýboru pro ochranu spotřebitele, poznamenal, že produkty Facebooku jsou návykové jako cigarety. Dodal, že technologičtí giganti nyní čelí „okamžiku pravdy“, podobně jako v minulosti tabákové koncerny.

Blumenthal vyzval šéfa Facebooku, aby před Senátem vypovídal a aby Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) a Federální obchodní komise (FTC) postup Facebooku vyšetřily.
„Oběťmi jsou naše děti. Náctiletí dnes koukají do zrcadla, pociťují pochybnosti a připadají si nejistě. Do zrcadla by se měl podívat Mark Zuckerberg,“ řekl Blumenthal s tím, že šéf Facebooku místo toho pluje na plachetnici.

Vzácná shoda republikánů a demokratů

Ačkoli v Kongresu v poslední době dochází k mezistranické shodě velmi zřídka, názor, že Facebook potřebuje velkou změnu, vyjádřili demokrati i republikáni, píše agentura Reuters.
Republikánská senátorka Marsha Blackburnová poznamenala, že Facebook přimhouřil oči nad uživateli, kterým bylo méně než 13 let. „Je evidentní, že Facebook dává přednost zisku místo blahobytu dětí a všech uživatelů,“ řekla.

Její republikánský kolega Dan Sullivan s odkazem na zjištění o vlivu Facebooku na děti řekl, že si svět jednou položí otázku: „Co jsme si sakra mysleli?“

Demokratický senátor Edward Markey vzkázal, že „skončila éra, kdy Facebook nabourává naše soukromí a kořistí z našich dětí“. Dodal, že Kongres proti tomu zakročí.

Haugenová poskytla dokumenty Facebooku médiím

Haugenová v nedělním rozhovoru v pořadu 60 Minutes obvinila Facebook, že opakovaně upřednostňoval zisk místo toho, aby zakročil proti projevům nenávisti a dezinformacím. V září The Wall Street Journal informoval o tom, že Facebook disponuje studiemi, podle nichž užívání sociální sítě Instagram vede u některých dospívajících k psychickým problémům, sníženému sebevědomí, poruchám příjmu potravy či sebevražedným myšlenkám.

Články deníku také poukázaly na to, že společnost zavedla změny algoritmů, které přispěly k větší polarizaci na internetu, a že nepodnikla kroky, které by snížily nedůvěru k vakcínám proti covidu-19.

Šéf komunikačního odboru Facebooku Andy Stone v reakci na slyšení Haugenové na Twitteru napsal, že jí byly pokládány otázky týkající se oblastí, kterým se pracovně nevěnovala, včetně bezpečnosti dětí a Instagramu. 

Mluvčí Facebooku Kevin McAlister v e-mailu před úterním senátním slyšením uvedl, že společnost považuje ochranu své komunity za důležitější než maximalizaci zisku. Podle něj uniklé dokumenty nedokládají, že Instagram je pro dospívající dívky „toxický“.