V době rostoucího napětí mezi Západem a KLDR se jihokorejští aktivisté snaží vysílat do totalitního státu zprávy prostřednictvím svobodného rádia. Jsou totiž přesvědčeni, že změna v Severní Koreji musí přijít zevnitř.
Informace místo zbraní. Jihokorejské rádio válčí s propagandou v KLDR
Kvůli dalším a dalším testům nových raket a bomb včetně té vodíkové Spojené státy už v pondělí chtěly zesílit sankce proti KLDR, protože diplomacie ani nátlak nenesou valné výsledky. Americký prezident opakovaně prohlásil, že nevylučuje vojenskou akci, i když se k ní chce uchýlit jen v krajním případě.
Čína a Rusko ale vyzývají ke klidu a k dialogu – podle Moskvy je příliš brzy na novou rezoluci Rady bezpečnosti OSN o Severní Koreji. Jihokorejští aktivisté si přitom myslí, že nejmocnější zbraní proti severokorejskému režimu jsou informace a za nepropustnou hranici vysílají zprávy.
Propaganda lidem vštěpuje, že na Severu je ráj, za který vděčí vůdcům, a že na Jihu se trpí pod vlivem imperialistů. Svobodné rádio naopak vysílá o tom, jak se žije venku a jak funguje demokracie.
„Prvky tržní ekonomiky se prosazují čím dál tím víc. Díky tomu je pravděpodobnější, že se nestabilní severokorejská společnost změní a dokonce se změní i režim Kim Čong-una,“ míní ředitel Unification Media Group Li Kwan-päk.
Z výpovědí uprchlíků vyplývá, že 20 až 30 procent Severokorejců vlastní přístroje, na nichž chytají zakázané vlny. „Rušičky potřebují spoustu elektřiny a protože ji Severní Korea nemá, jejich snahy jsou poměrně chabé,“ upozornil Li Kwan-päk.
Po letech jednání a sankcí, které k ničemu nevedly, se k informační válce upírá víc pozornosti. Jak Jižní Korea, tak Američané platí projekty, které podporují šíření zpráv do Severní Koreje nebo naopak ven.
Mediální skupina za sjednocení pašuje na Sever i filmy a hudbu. Je přesvědčená, že ovlivňují životní styl. „Projevuje se tam západní kultura včetně šatů a účesů. Severokorejci začali nosit jihokorejskou módu, džíny a sportovní oblečení západních značek,“ podotkl Li Kwan-päk.
Díky síti spolupracovníků dostává informace i ven, takže má představu, jak se společnost vyvíjí. Ukazuje se například, že lidé řeší nedostatek elektřiny solárními panely z Číny.