Hrnek kávy může denně prodloužit život o 9 minut, ukazují nové studie

Nahrávám video

Kromě toho, že káva mnohé z nás drží nejen po ránu při životě, může nám život i prodlužovat. Ukázaly to dvě nové studie, které tvrdí, že její popíjení výrazně snižuje riziko úmrtí u většiny zdravotních příčin. Každodenní šálek kávy tak může prodloužit život o devět minut denně.

Riziko úmrtí káva snižuje až o 18 procent u mužů a 7 procent u žen, ukázaly výsledky studie týmu z Mezinárodní agentury pro výzkum rakoviny při Imperial College v Londýně a Univerzity v Jižní Kalifornii (USC).

Studie uvádějí, že nápoj obsahuje antioxidanty a sloučeniny, jež působí protizánětlivě a mimo jiné zlepšují funkci jater. „Pokud chcete pít kávu, pijte. Pokud nejste kafař, pak zvažte, zda byste neměli začít,“ říká docentka preventivní medicíny z USC Veronica Setiawanová.

„Káva obsahuje řadu antioxidantů a fenolických sloučenin, které hrají důležitou roli při prevenci rakoviny. Přestože tato studie nevykazuje příčinnou souvislost nebo nepoukazuje na to, jaké chemické látky v kávě mohou mít tento efekt elixíru, je zřejmé, že káva patří ke zdravé výživě a životnímu stylu,“ míní odbornice.

Prodejci a milovníci kávy překvapující zjištění vítají. „Nechápu, proč ještě před pár lety byla káva spojována s negativními efekty. Jsem rád, že se její vnímání dostalo na vyšší úroveň,“ podotkl barista Stephen Hurst.

  • Vědci sledovali přes půl milionu zdravých pijáků kávy starších 35 let. Sběr dat trval dlouhých šestnáct let. Za tu dobu zemřelo 42 tisíc lidí účastnících se projektu, a to ze všech možných příčin včetně rakoviny, onemocnění oběhového ústrojí, srdečního selhání a mrtvice.
Ilustrační foto
Zdroj: Tomáš Benedikovič/ISIFA/SME

Po zohlednění faktorů týkajících se životního stylu, jako je strava a kouření, vědci zjistili, že u skupiny s nejvyšší spotřebou kávy je nižší riziko všech příčin úmrtí ve srovnání se skupinou, která kávu nepila.

„Co je nejdůležitější, stejné výsledky nám vyšly v deseti evropských zemích u různých druhů kávy - od espressa až po norskou filtrovanou kávu. Káva provázela sníženou úmrtnost v různých druzích populace,“ sdělil člen výzkumného týmu Elio Riboli.

Ostatní odborníci ale nadšení milovníků kávy i svých kolegů mírní. Upozorňují, že studie nemohla postihnout všechny proměnné, které mohly za delším dožitím stát. Třeba to, že lidé, kteří si mohou dopřát tři šálky kávy denně, si mohou dovolit i zdravější životní styl. Pití kávy se navíc spojuje s relaxací, která sama o sobě má pozitivní vliv na zdraví.

„Pokud by tyto výsledky závisely skutečně na pití kávy a trvaly po celý život, předpokládaly by, že každý šálek vypitý za den by prodloužil mužům život o tři měsíce a ženám o měsíc,“ uvedl statistik David Spiegelhalter.

Negativní účinky kofeinu nikam nezmizely

Studie také nevyvrátila předchozí výzkumy, které upozorňovaly na negativní vliv kofeinu, jako jsou zvýšená rizika při nadměrné konzumaci u těhotných žen, větší pravděpodobnost rakoviny vaječníků nebo zažívací problémy.

Sami vědci ale přiznávají, že káva často účinkuje na konzumenty různě. Studie, která by dopodrobna sledovala všechny aspekty tak, aby přesně určila, jak káva působí, tak zřejmě nikdy nevznikne.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

„Regály jsou prázdné.“ Lidé na Krymu v panice vykupují některé potraviny

Obchody na Ruskem okupovaném Krymu zaznamenaly v minulých dnech nedostatek základních potravin poté, co je místní obyvatelé začali uprostřed logistické krize hromadně vykupovat. Omezily proto jejich prodej. Už dřív na poloostrově nastaly v důsledku ukrajinských útoků na rafinerie a zásobovací trasy problémy s dodávkami pohonných hmot, které jsou tak už jen na příděl.
před 49 mminutami

Ukrajina udeřila na závod a rafinerii v Rusku. Moskva hovoří o zásahu muzea

Ukrajinská armáda v noci na středu zasáhla vojenský závod v ruském městě Čeboksary a Kujbyševskou ropnou rafinerii v Samaře, potvrdil ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Rusko zároveň tvrdí, že v důsledku ukrajinského útoku na Sevastopol vypukl v tamním historickém muzeu požár. Moskva podnikla v noci na středu 26 úderů na ukrajinský Charkov, terčem útoků se stala i Oděsa či Cherson.
08:58Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na estonské železnici se testovala reakce na dronový útok

Ve středu odpoledne se v Estonsku dočasně zastavily vlaky. Estonské železnice (Eesti Raudtee) a dopravce Elron v rámci celostátního cvičení nacvičovali reakci na dronový útok.
před 1 hhodinou

Prázdný je každý desátý byt v Bratislavě, odhaduje centrální banka

Růst cen bytů na Slovensku se letos v březnu v meziročním srovnání mírně zvýšil na 14 procent, uvedla ve své nedávné zprávě tamní centrální banka. Upozornila zároveň, že zdražování pohání v posledních letech silná poptávka, a to ve všech regionech. Více než polovinu bytů v zemi přitom koupili na investice lidé, kteří už nejméně jednu nemovitost pro bydlení vlastnili. Proto přibývá nevyužívaných bytů. Jejich podíl je pak výrazný ve velkých městech typu Bratislavy či Košic.
před 1 hhodinou

V USA se šíří parazitické masožravé larvy. Trumpova vláda proti nim nasadí mouchy

Spojeným státům se v minulosti podařilo vymýtit nebezpečné mouchy bzučivky, jejichž larvy napadají zejména hovězí dobytek. Teď se ale parazit vrátil – a experti jsou skeptičtí, zda se ho podaří zbavit dříve, než napáchá závažné hospodářské škody.
před 1 hhodinou

Poblíž Ománu hoří tanker, zřejmě po americkém úderu

Strojovnu ropného tankeru nedaleko pobřeží Ománu ve středu zachvátil požár, oznámila britská agentura pro námořní bezpečnost UKMTO s tím, že posádka lodi zmínila jednoho zraněného a dvě pohřešované osoby. Příčinu požáru neuvedla, ale podle britské bezpečnostní společnosti Ambrey, na kterou se odvolává agentura Reuters, byl tanker zřejmě zasažen americkou raketou. Námořní dopravu v oblasti nedalekého Hormuzského průlivu blokuje a ohrožuje od začátku března Írán v reakci na americko-izraelské údery.
před 2 hhodinami

VideoŘíkat na Balkáně „bývalá Jugoslávie“ je urážka. Pro místní skončila v plamenech

Míříte v létě autem k Jadranu? Mnoho Čechů Slovinsko a západní Balkán jen v rychlosti profrčí, přitom přichází o neuvěřitelná místa. Zahraniční reportér Teodor Marjanovič v epizodě podcastu Za horizont popisuje, kde se cestou zastavit, proč jsou slovinské dálnice tak drahé, jaká kulturní tabu byste jako turisté raději neměli porušovat nebo proč neodmítat pozvání na slivovici. Podcast zahraniční redakce ČT se také věnuje méně letním tématům: Jak hýbou plány rodiny Donalda Trumpa albánskou společností? A jak se region snaží vymanit z ruského a čínského vlivu? Moderuje Hana Scharffová.
před 2 hhodinami

USA provedly údery na Írán, ten mířil na americké cíle v regionu

Spojené státy dokončily nové údery na Írán, podle Washingtonu šlo o reakci na íránské sestřelení amerického vrtulníku Apache nad Hormuzským průlivem. Íránská agentura Mehr tvrdí, že v oblasti přístavního města Sirík byly zaznamenány výbuchy, údery hlásí také ostrov Kešm. Tisíce lidí jsou v důsledku útoků bez pitné vody. Íránské revoluční gardy tvrdí, že podnikly odvetné údery proti americkým cílům v regionu v Bahrajnu, Kuvajtu a Jordánsku. Americký prezident Donald Trump nevylučuje další údery v Íránu.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami
Načítání...