Vyšetřování pádu kabiny lanovky na Ještěd může trvat několik měsíců. Podle inspekce prasklo lano

6 minut
Události: Vyšetřovatelé zjišťují příčiny pádu lanovky na Ještědu
Zdroj: ČT24

Vyšetřování pádu kabiny visuté lanové dráhy na Ještědu v Liberci potrvá déle než půl roku. Podle Drážní inspekce prasklo tažné lano, ale jen to by její pád způsobit nemělo, řekl generální inspektor Jan Kučera. V neděli jedna ze dvou kabin při cestě z vrcholu spadla. Pád zhruba z třicetimetrové výšky nepřežil průvodčí, který v ní byl sám. Záchranáři 13 cestujících a průvodčího z druhé kabiny evakuovali. Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Přednosta lanovky Vladimír Štěpán v pondělí řekl, že práce spojené s revizí, které měly začít právě 1. listopadu, se kvůli vyšetřování odkládají. Z události je zdrcený, vysvětlení pro pád kabiny nemá. Zatím není jasné, kdy lanovka bude moci být opět v provozu. Před tragickou nehodou České dráhy počítaly s odstávkou do 13. listopadu, podle přednosty to ale v tomto termínu určitě nebude.

Podle drážního inspektora Kučery v neděli našli zbytky prasklého tažného lana a v pondělí inspekce pokračuje ve vyšetřování. „Předpokládám, že na místě mimořádné události budeme ještě dnes (v pondělí) a pak už se tam vracet nebudeme, že už to bude spíše dokazování, papíry, výslechy a tak dále,“ uvedl.

Prasklé lano zřejmě za pád kabiny nemůže

Podle Kučery vyšetřování inspekce potrvá minimálně půl roku. „Třeba taková kontrola defektoskopie lana trvá několik měsíců. Stejně tak to, že praskne tažné lano, by nemělo způsobit pád kabinky lanové dráhy. Jsou tam mechanismy, které mají nějakým způsobem fungovat, a my musíme zkoumat, proč se ta kabina zřítila,“ dodal.

Škodu České dráhy odhadují podle mluvčího Petra Šťáhlavského na deset milionů korun. Mimo provoz bude lanovka měsíce. „Dokud nebudeme znát přesné příčiny nehody, tak provoz lanovky určitě neobnovíme,“ uvedl generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od dvou do osmi let. „Máme přizvané znalce z oborů, kteří nám vlastní expertizou mohou dopomoci k objasnění celého případu,“ řekl regionální policejní mluvčí Vojtěch Robovský. Policie žádá případné svědky pádu lanovky o spolupráci, podle Robovského se jich přihlásilo zatím sedm. „I nadále však naše výzva trvá,“ dodal.

Vyšetřovatelé se nejprve na svahu zaměřili na zdemolovaný vrak, poté se přesunuli ke stožáru, ze kterého se lanovka zřítila. „Jakmile budou zajištěny veškeré potřebné věci v souvislosti s dnešním (pondělním, pozn. red.) ohledáním místa činu, velmi pravděpodobně bude vrak převezen na další expertizní zkoumání,“ avizoval Robovský.

Bývalý dlouholetý přednosta lanovky na Ještěd v Liberci Pavel Vursta uvedl, že prasknutí tažného lana při nedělním pádu kabiny zřejmě způsobila jeho skrytá vada. Zdůraznil ale, že jde jen o spekulaci. „Vědělo se, na co se musí dávat pozor. A to bylo to nejpodstatnější – prohlídky, defektoskopie a rentgeny všech komponentů. A to si myslím, že se nezanedbávalo. Mám pocit, že to musela být skrytá vada materiálu,“ řekl. 

Lanovka na Ještěd je dvoulanová, má tedy tažné a nosné lano pro každý směr. „Nosná lana jsou na sobě nezávislá, ta jsou ukotvená nahoře, pěticentimetrová v průměru. Tam není problém, že by to prasklo. Nejpodstatnější je tažné lano, protože je přes horní stanici, přes pohon, ukotvené na každé kabině,“ řekl Vursta s tím, že je velký problém, když se stane něco s tažným lanem. „Když dojde k poruše, kabiny mají snahu sjet do dolní stanice tím prudkým kopcem, a to je velká rychlost a masa,“ dodal.

Ve vzduchu by kabinu mělo udržet nosné lano, pokud se aktivuje záchranná brzda. „Je to něco jako ve vlaku. Jsou na ní čelisti, které se přitisknou k nosnému lanu obrovskou silou,“ řekl. To podle něj zřejmě zafungovalo u kabiny s cestujícími. Druhá kabina s průvodčím ale byla zřejmě v ten okamžik příliš blízko podpěry. „Musela na té podpěře vylétnout,“ odhadl Vursta.

Tažné lano o průměru 22,4 milimetru je podle bývalého přednosty pletené ze šesti pramenů a za běžného stavu by mělo být pro provoz lanovky naprosto bezpečné. „Musí se prošetřit, proč takto zkolabovalo. Je to totiž jištěné koncovkami (tažného lana) a pravidelnými prohlídkami, defektoskopií,“ doplnil. 

Na riziko pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. Nikdy v historii takový zásah nebyl nutný.

Stovky tisíc cestujících

Lanovka vede na vrchol Ještědu od roku 1933. Rekonstrukcí prošla v polovině 70. let, další z větších oprav pak v roce 2000. Vedle horského hotelu a vysílače se stala vyhledávanou atrakcí. V televizním recitálu se s ní svezla i Hana Zagorová.

Kabinky přepraví každoročně stovky tisíc cestujících. Jejich jarní a podzimní revize byla pravidelným tématem zpráv. V devadesátých letech přibylo ještě jedno – zamýšlená privatizace. Nakonec ale zůstala lanovka Českým drahám.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Podpis smluv na jaderné bloky v Dukovanech se asi zpozdí, řekl Beneš

Podpis finálních smluv o výstavbě nových jaderných bloků v Dukovanech mezi společnostmi ČEZ a KHNP se oproti původním plánům zřejmě zpozdí, řekl generální ředitel ČEZu Daniel Beneš. Důvodem je dle něj čekání na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kromě toho zbývá také vyřešit zapojení českého průmyslu do projektu. Dohody měly být původně uzavřeny do konce března.
11:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud potrestal tři z pěti obžalovaných z převozu běženců

Třem z pěti obžalovaných z převážení běženců přes země Evropské unie soud v Teplicích uložil tresty. Trojice prohlásila vinu. Bariši Imerimu a Dušanu Gujdovi uložil soud pravomocné podmíněné tresty, Ebrahimu Omarovi souhrnný nepodmíněný trest vězení. Omar si ponechal lhůtu na případné odvolání. Jeden obžalovaný, cizinec, k soudu nepřišel a další obžalovaný uvedl, že je nevinný. S nimi avizoval soudce Jaroslav Malchus samostatné řízení.
před 3 hhodinami

Začala přestavba trati do zóny Solnice-Kvasiny, stát má 6,7 miliardy

Správa železnic (SŽ) ve čtvrtek zahájila přestavbu a modernizaci železniční tratě z Týniště nad Orlicí do zóny Solnice-Kvasiny na Rychnovsku, kde sídlí továrna automobilky Škoda Auto a další firmy. Celkové náklady na přestavbu trati SŽ odhaduje na 6,7 miliardy korun. Hotovo by mělo být za dva roky. Škoda Auto v zóně chystá další rozvoj.
před 4 hhodinami

Práce po nehodě nákladního vlaku s benzenem ztěžuje déšť

V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku se po havárii a následném požáru nákladního vlaku s toxickým benzenem chystá plocha pro sanaci území, které je nejzasaženější. Těžká technika odstraní poslední zbytky cisteren. Ve čtvrtek odpoledne bude na místě pracovat těžkotonážní pásový jeřáb a nakládat také odřezaná kolejová pole. Všechny práce směřují k tomu, aby se odborníci co nejdříve dostali k ložisku kontaminace. Práce však komplikuje déšť.
před 5 hhodinami

Pohonné hmoty zlevnily o desítky haléřů

Pohonné hmoty třetí týden v řadě zlevnily, tempo poklesu cen zrychlilo. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se u čerpacích stanic prodává v průměru za 35,42 koruny, před týdnem byl o 80 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 65 haléřů, za litr řidiči dají průměrně 34,88 koruny, vyplývá z údajů společnosti CCS. Benzin byl naposledy levnější loni v říjnu, nafta na začátku letošního roku.
07:46Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Půl roku od ničivých povodní je osud desítek domů nejistý

Od katastrofálních povodní je to půl roku. Osud desítek domů, které velká voda poničila, je dál nejistý. Více než stovku staveb už statici nařídili strhnout a po zimě přibývají další. Nejvydatněji loni v září pršelo v Jeseníkách. V součtu tam spadlo pět set litrů vody na metr čtvereční. Záplavy způsobily škody za desítky miliard. Minimálně šest lidí nepřežilo.
před 12 hhodinami

Záchranáři zasahovali u dvou pádů ze skal během pár dní

Teplé počasí přilákalo lidí do přírody, což bohužel znamená i nárůst nehod při venkovních aktivitách. V neděli zasahovali záchranáři v Broumovských stěnách, v úterý pak v Prokopském údolí, kde mladý muž při lezení spadl z výšky sedmnácti metrů. V nepřístupném terénu mu musel pomoci i vrtulník. Podobných zranění bude podle lékařů přibývat. Ti navíc varují, že i při zdánlivě jednoduchých aktivitách si lidé mohou způsobit zranění, která pak v nemocnici léčí i několik měsíců.
před 18 hhodinami

Únor byl velmi suchý a z tání vláhy příliš nepřibyde

Letošní zima byla nadprůměrně teplá. V tuzemsku málo sněžilo i pršelo, a únor tak byl čtvrtým nejsušším od roku 1961. V jihovýchodních částech republiky spadla v porovnání s obvyklým množstvím jen pětina srážek. Sníh už leží jen v nejvyšších částech hor, a z jeho tání tak vody nepřibyde. Podle ministerstva zemědělství je ale v nádržích dostatečná zásoba pitné i užitkové vody a nedostatek zatím nehrozí.
před 20 hhodinami
Načítání...