Obec Lechovice na Znojemsku se za necelé tři roky zbaví husté dopravy. Jejím centrem nyní projede denně přes 15 tisíc aut a nejméně třetina z nich jsou kamiony. Úsek I/53 je totiž posledním, který na silnici první třídy vede zastavěným územím. Místní tak trpí hlukem a zplodinami z motorů. Velké množství projíždějících vozů nezvládá ani cesta, která potřebuje rekonstrukci.
Vesničkou projede 5 tisíc kamionů denně, nyní se začíná stavět vytoužený obchvat
Hustá doprava, která je v Lechovicích na denním pořádku, je pro místní především nebezpečná. Důkazem jsou mnohé pomníčky obětí dopravních nehod, které lemují silnici.
Za posledních deset let se tam stalo zhruba padesát vážných nehod, z nichž některé skončily tragicky. Naposledy zahynul v Lechovicích chodec přímo na přechodu pro chodce uprostřed obce. Srazil jej kamion.
Obec navíc tvoří dvě části, které spojuje pouze silnice bez chodníku a dostatečně široké krajnice. Na konci roku 2019 by měli být místní ve větším bezpečí, právě díky 4,6 kilometru dlouhému obchvatu, jenž vyvede dopravu jedoucí mezi Brnem a Znojmem ven z obce. Po dokončení stavby za 270 milionů se navíc za silnice první třídy, která nyní protíná obec, stane cesta třetí kategorie.
Ještě předtím by ji měli silničáři opravit. A v budoucnu zanikne křižovatka ze současné silnice na Práče.
Plánování a příprava stavby trvaly roky
Výstavba obchvatu se začala plánovat už před desítkami let. Problémem bylo například to, že obchvat nepatřil mezi prioritní stavby vlády, kam se dostal až před několika lety. Až pak začalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s přípravou stavby, musely se vykoupit stovky pozemků. Vypořádání s vlastníky parcel trvalo více než rok a půl.
Výběrové řízení na dodavatele stavby také trvalo asi rok. Výstavbu zdržel i objev archeologického naleziště, které bylo v lokalitě nalezeno, a jež odborníci zkoumali taktéž celý rok.
Problémová byla i samotná podoba obchvatu. „Chtěli jsme například více sjezdů a výjezdů. Nakonec zůstane jenom křižovatka od Brna pro sjezd i výjezd, směrem na Znojmo zůstane jenom výjezd. Další křižovatka bude na jihu obce se současnou silnicí na Borotice,“ vysvětlil starosta Josef Juráček (nez.).
Obchvat zrychlí cestu mezi Brnem a Znojmem
Obchvat Lechovic by měl zrychlit cestu z Brna do Znojma a dál do Vídně. Momentálně se řidiči dostanou po dálnici D52 z Brna do Pohořelic, dál pak cesta pokračuje po silnici I. třídy č. 53. Lechovice jsou přitom poslední obcí, kterou tato frekventovaná cesta prochází.
Obchvat Lechovic ale není jediná velká dopravní stavba na jižní Moravě, která má zrychlit cestu směrem na Vídeň. Loni na podzim se začalo také s výstavbou druhé etapy dlouho očekávaného obchvatu Znojma na silnici I/38, tedy směrem od Prahy a Jihlavy. Ten by měl Znojmo obejít severní stranou a spojit tuto cestu právě s hlavním tahem vedoucím z Brna.