V Ústí nad Labem vzniká zóna, kde by se mohla testovat samořiditelná auta. V Česku zatím žádná taková není, proto o ni už projevilo zájem několik výzkumných laboratoří. Město chce do úprav silnic, které budou tvořit testovací okruh, investovat 35 milionů korun. Hejtmanství doufá, že tato novinka přinese regionu nové příležitosti.
V Ústí nad Labem se budou testovat samořiditelná auta. Město za okruh zaplatí 35 milionů
Momentálně vzniká virtuální kopie několika ulic, které budou samotný pětikilometrový testovací okruh tvořit. „To proto, abychom tu realitu mohli otestovat dříve, než to přijde do provozu,“ vysvětlil manažer simulátoru dopravní fakulty ČVUT Ondřej Piksa.
Ústecké ulice si díky virtuálnímu modelu budou moci projíždět vědci ze všech koutů světa. Řídicí jednotky budou programovat pomocí trenažéru. Prototyp, který by pak mohl jezdit ve městě, by i tak musel mít řidiče, například proto, že to nařizuje zákon.
„Ještě dlouho to autonomní auto nebude jezdit samo, protože to prostě není možné. Každou chvíli vám někdo může skočit z chodníku na silnici,“ řekl vedoucí děčínského pracoviště dopravní fakulty ČVUT Ondřej Smíšek.
Výzkumníci, kteří budou na prototypu vozidla pracovat, by měli data sbírat přímo v městském provozu.
Samořiditelné autíčko v ústecké zoo
Zmenšené auto, které nikdo neřídí, momentálně projíždí i zoologickou zahradou v Ústí nad Labem. Na základě dat z malého vozítka získají odborníci podklady pro vznik virtuální mapy.
„Můžeme vzít celou tu navigaci a přemístit ji z tohoto malého stroje do jakéhokoli velkého stroje, například i do traktoru či kamionu,“ uvedl spoluzakladatel firmy Vanilla Robotics Tomáš Krivda.
Na některých ústeckých křižovatkách jsou už teď nainstalované čipy, které sbírají důležitá data, například o počtu projíždějících vozidel. Další čipy budou přibývat.
Kraj v tom vidí příležitost
„Nejenom automobilky z celého světa, ale určitě i někdo, kdo bude chtít zkoumat smart city jako takové, bude mít přístup k velkému množství dat,“ sdělil hejtman Ústeckého kraje Jan Schiller (ANO).
Ústecký kraj, který momentálně řeší konec těžby, takovou novinku vítá. Moderní dopravní systémy nebo třeba i vodíkový pohon mají být budoucností regionu.