Po téměř třech měsících se od úterý vrátí na trať mezi Brnem a Střelicemi vlaky. Správa železnic dokončila stavební práce na modernizaci a elektrizaci desetikilometrového úseku za téměř tři miliardy korun. Elektrické vlaky po trati ovšem zatím jezdit nebudou, protože příští rok se má s pracemi pokračovat na dalších deseti kilometrech ze Střelic do Zastávky u Brna.
Trať z Brna do Střelic je po rekonstrukci dvoukolejná a elektrizovaná
Pro cestující, kteří museli jezdit výlukovými autobusy od začátku stavby loni v létě, se zvýší komfort cestování. Cestování bude také bezpečnější, rychlost bude zatím sto kilometrů za hodinu a od konce roku 2023 pak sto dvacet, protože po modernizaci tratě až do Zastávky zde bude fungovat mezinárodní systém pro zabezpečení jízdy vlaků ETCS.
Ve všech zastávkách jsou nová nástupiště ve výšce, která umožní do nových vlaků s nízkou podlahou bezbariérový nástup. Ve Střelicích vzniklo ostrovní nástupiště a podchod s výtahem. „Nádražní budovu budeme opravovat příští rok,“ doplnil mluvčí Správy železnic Pavel Tesař. Přes koleje vede také nová lávka, která nahradila tu starou.
Modernizaci tratě léta odkládaly soudní spory
Nová zastávka obyvatelům Ostopovic výrazně pomůže, zrychlí jim cestu do centra Brna. Problematické bude zatím využití zastávky ve Starém Lískovci. Přestože modernizace tratě se odkládala téměř deset let kvůli soudním sporům, Brno nedokázalo zajistit stavbu silnice a dopravního terminálu, který by umožnil přestup na trolejbusy do bohunického kampusu. Správa železnic sice postaví dodatečně přístupový chodník pro pěší, ale využití zastávky bude do stavby terminálu patrně výrazně nižší, než by bylo s hotovým terminálem.
Na trati ze Střelic do Zastávky by se mělo začít pracovat příští rok v březnu. „Dokončujeme výběrové řízení a do konce roku bychom měli mít podepsané smlouvy se zhotovitelem,“ uvedl ředitel Stavební správy východ Správy železnic Miroslav Bocák.
Do Zastávky je nutné přistavět druhou kolej. Patrně jeden celý rok budou cestující opět vozit autobusy a vlaky by měly po hotové trati vyjet od prosince 2023. Ty, které budou končit v Zastávce, už by měly být elektrické. Dále na Jihlavu budou jezdit motorové vlaky.
„Díky stavbě druhé koleje se výrazně zvýší propustnost tratě a bude možné, aby byl mezi spoji patnáctiminutový interval,“ řekl Bocák. Cena za stavbu druhého úseku má být 2,5 miliardy korun.
Trať z Brna do Zastávky vznikla jako jedna z prvních na Moravě v roce 1856. Postavila ji společnost Brněnsko-rosické dráhy, která usilovala o zjednodušení dovozu uhlí z rosicko-oslavanské pánve do Brna.