Vrchlabí – Správa Krkonošského národního parku vymyslela nový způsob, jak předcházet korupci ve vlastních řadách. Zřídila speciální monitorovací místnost, kde se bude jednání mezi úředníky a klienty nahrávat na kameru. Každý úředník ale musí klientovi nejprve možnost jednat před kamerou nabídnout. Pokud člověk odmítne, jde do místnosti bez nahrávacího zařízení. Společnost Transparency International, která se korupcí dlouhodobě zabývá, účinnost metody zpochybňuje.
Správa KRNAPU chce kvůli korupci nahrávat jednání s klienty
„Chtěli bychom ukázat veřejnosti, že v rámci našeho rozhodování není co skrývat,“ řekl ČT ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka. Úřad se netradiční nabídkou snaží předcházet problémům. „Některým jedovatým slinám, které občas někdo utrousil, jako že Správa KRNAP je úplatná,“ dodal mluvčí Radek Drahný.
Transparency International: Všechno jde předjednat po emailu
Úředníci správy národního parku denně absolvují kolem dvaceti jednání. Většinou jde o vyjádření ke stavebním aktivitám z hlediska ochrany přírody. Každá nahrávka se proto stane zároveň součástí spisu, aby v případě jakéhokoli podezření posloužila jako důkaz. S jejím obsahem se navíc mohou seznámit i klienti, kteří jsou účastníky řízení.
Účinnost metody je ale podle odborníků na korupci diskutabilní. „Všechno jde předjednat předem po emailu nebo zcela neformálně, takže místnost toto vůbec nemusí podchytit,“ domnívá se vedoucí právní poradny Transparency International Petr Jansa. Hřebačka připouští, že všechny možnosti ovlivnit nelze, Správa KRNAP se ale podle něj snaží udělat maximum.