Praha - Pražský tunel Blanka by řidiči mohli začít využívat už za necelé dva měsíce, magistrát ale stále ještě neví, jak upravit jízdní řády městské hromadné dopravy. Času na plánování měl přitom dost - tunel se staví už sedmý rok. Zatím velmi obecně se mluví o autobusové lince, která by přímo tunelem spojila oblast Proseku s Hradčanskou a s další přesně neurčenou částí města. „Termín byl oznámen poměrně čerstvě. To znamená, že teď vyjednáváme zejména o financování té linky,“ uvedl pověřený ředitel společnosti ROPID Pavel Procházka.
Řidičům se Blanka otevře v prosinci. Jak to bude s MHD, ale zatím jasné není
Nepřipravenost hlavního města na důsledky otevření Blanky ale dlouhodobě kritizuje spolek Auto*MAT. Tomu se nelíbí ani to, že zatím nedojde k žádným konkrétním krokům pro zklidnění dopravy jinde ve městě. „Otevření tunelového komplexu Blanka bude obrovským zásahem do celé dopravní sítě minimálně na půlce Prahy a s tím ohledem by k tomu město mělo také přistupovat. Mělo by mít zpracovaný komplexní rozsáhlý plán všech těch možných dopravně-organizačních opatření. To bohužel nikdo neví, že by existovalo,“ řekl Vít Masare z Auto*MATu.
Praha má hned několik studií a dopravních modelů, které se důsledkům otevření Blanky věnují. Tu nejlepší variantu ale zrealizuje, teprve až uvidí, jak skutečně budou řidiči tunel využívat. Tedy, kde se provoz zmírní nebo naopak zhoustne. „Jakmile bude proveden dopravní výzkum, jak se změnila intenzita v jednotlivých lokalitách, tak bude přistoupeno ke konkrétním opatřením,“ řekla mluvčí Magistrátu hl.m. Prahy Petra Hrubá. Zjišťování těchto dat bude podle Magistrátu trvat i 6 měsíců a podle Technické správy komunikací zabere další měsíce proces schvalování konkrétních úprav.
Tunelový komplex Blanka, který se otevře 2. prosince - tedy na svátek Blanky, vzniká pod severozápadním okrajem pražského centra od roku 2008 a jeho hlavní součástí mají být tři tunelové úseky – Brusnický, Dejvický a Bubenečský – s celkovou délkou přes šest kilometrů. Jedná se tak o nejdelší městský tunel v Evropě. Stavbu monumentálního podzemního díla, k němuž patří i nepřehlédnutelný Trojský most, ale provází řada problémů. Klíčová dopravní stavba měla původně řidičům sloužit v roce 2011, politici termín ale několikrát odložili. Jako první se v pondělí otevře Trojský most, který je součástí komplexu. Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy Kč, proti plánu se prodražil o šest miliard.