Praha – Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) rozhodl o stavebním povolení na stavbu silnice R49 od Hulína k Fryštáku. Nikoli však tak, jak očekávali silničáři – vyhověl rozhodnutí rozkladové komise svého úřadu, která se zabývala odvoláním ekologických organizací proti stavebnímu povolení. Podle ministerstva paradoxně může Prachařovo rozhodnutí stavbě pomoci. Stavební povolení bylo kvůli odvolání dlouhodobě zablokované a nyní může začít příprava nového. Ředitelství silnic a dálnic chce obnovit práce na R49, které stojí od roku 2010, letos v říjnu.
R49 přišla o stavební povolení, stavbě to ale může pomoci
Ředitelství silnic a dálnic přišlo o stavební povolení na první etapu rychlostní silnice R49, která má propojit Moravu se Slovenskem – a tím i dvě dálnice D1. Stavební řízení tak začne nanovo. Proti původnímu povolení podala k ministerstvu dopravy rozklad dvě sdružení a jedna fyzická osoba. Rozkladová komise doporučila, aby ministr povolení zrušil. Odkázala na rozhodnutí soudu, podle kterého se ministerstvo při vydávání stavebního povolení nezabývalo požadavkem výsadby popínavých rostlin u protihlukových stěn. „Řádné vypořádání se s takto vzniklým skutkovým stavem vyžaduje nové věcné rozhodnutí správního orgánu prvního stupně, a to zejména při definování jednotlivých podmínek stavebního povolení ve vztahu k hlukové zátěži obyvatelstva stavbou a k existenci zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů,“ uvádí se v rozhodnutí MD. Rovněž chybělo potřebné vyjádření Zlínského kraje.
Ministr Antonín Prachař nyní podle doporučení své komise stavební povolení zrušil. „Nemám jediný důvod její práci zpochybňovat,“ podotkl. ŘSD tak musí požádat o nové povolení, což pro něj ale může být výhoda. Stavbu chce zahájit na podzim, dosud ale mělo pouze nepravomocné stavební povolení a příprava stavby tak byla zablokována.
Rychlostní silnice R49 se má stát spojkou dvou dálnic D1 – české a slovenské. Vede po trase, kudy původně měla vést československá D1 Praha–Košice, ale po rozpadu společného státu byla přetrasována od Hulína na Ostravu. Ekologové tvrdí, že velkokapacitní silnice z Hulína k Púchovu, která bude procházet přes Beskydy, není zapotřebí, a obávají se, že stavba poškodí chráněné druhy.