Praha chce zakázat nákladním autům nad 12 metrů délky sjíždět z Pražského okruhu do města. Radní zároveň schválili zákaz vjezdu kamionů na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou, tedy část vnitřního okruhu, která v současnosti nahrazuje nedokončenou jihovýchodní část vnějšího okruhu. Návrh ještě musí schválit silniční správní úřad. Proti řešení jsou autodopravci, ministerstvo dopravy i Středočeský kraj.
Pražští radní schválili nejtvrdší variantu zákazu vjezdu kamionů
„Po dvacetiminutovém rozhovoru jsme došli k tomu, že rada jednomyslně podpořila variantu tři, tedy tu nejtvrdší,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Magistrátní odbor dostal rozhodnutím za úkol připravit prováděcí projekt opatření. V případě jeho schválení silničním správním úřadem nebudou moci kamiony na kterémkoliv místě Pražského okruhu sjet na území hlavního města.
Řidičům kamionů se zároveň uzavře klíčový průjezd mezi D1 a Běchovicemi, kde současná provizorní trasa křižuje obytnou zástavbu. Na kamionovou dopravu si dlouhodobě stěžují zejména obyvatelé Spořilova.
Kamiony by nově nesměly mj. na Spořilovskou, Jižní spojku (od Spořilova až k Průmyslové, ve zbylé části už zákaz platí) a Štěrboholskou spojku (od Průmyslové k Pražskému okruhu u Běchovic):
Ministerstvo dopravy je proti
Vedení města se zvolenou variantou zákazu postavilo proti stanovisku ministerstva dopravy a dalších státních institucí. Ministerstvo považuje krok vedení magistrátu za nerozumný, protože vytlačí nákladní dopravu na středočeské komunikace, které na to nejsou uzpůsobeny. „Věříme, že v rámci řízení před silničním správním úřadem nakonec tato varianta neprojde i kvůli nesouhlasnému stanovisku policie,“ uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
Zástupci Státního fondu dopravní infrastruktury podle schváleného dokumentu uvedli, že přijetí tvrdší varianty bude mít zásadní vliv na množství peněz, které Praha v budoucnu z fondu obdrží. „Moc nám toho nedávají, tak nám toho moc nemohou vzít,“ reagoval náměstek Dolínek. Praha podle něj vychází ze strategických dokumentů, které požadují snížení tranzitní dopravy v metropoli kvůli znečištění ovzduší. Podobně hovoří i doporučení Evropské unie.
Rozhodnutí rady rovněž zavazuje příslušný magistrátní odbor, aby vypracoval analýzu dalších možných řešení dopravní situace na jihovýchodu Prahy. Dolínek zároveň chce zlepšit kontrolu dodržování předpisů ze strany řidičů kamionů. V budoucnu by mohli být automaticky pokutování s pomocí kamerového systému. Ten bude sloužit i pro kontrolu výjimek, které budou moci řidičům udělovat městské části.
Naše silnice to nezvládnou, říká hejtmanka
Středočeský kraj podle hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) rozhodnutí Prahy absolutně nerozumí. „Nevím, jestli si hlavní město uvědomuje, že naše silnice na to nejsou kapacitně připravené, že naše mosty, po kterých by se jezdilo, neunesou tu tíhu nákladní dopravy a mohlo by se stát neštěstí,“ upozornila Jermanová. Připomněla, že Říčany už spustily vlastní zákaz průjezdu vozidel nad 12 tun. „To znamená, že se to přesune na silnice ještě nižších tříd,“ dodala.
Krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO) v první reakci uvedl, že opatření by se Středočeského kraje nemělo významněji dotknout, později ale i on začal hovořit o kolapsu. Původně se totiž domníval, že se zákaz týká jen sjezdu z Pražského okruhu. „Ale je v tom zahrnuta i Jižní a Štěrboholská spojka, což už průšvih je,“ řekl. I on upozornil na to, že silnice v regionu jsou úzké a těžkou nákladní dopravu neunesou mosty.
Jižní spojka je nenahraditelná, tvrdí Česmad
Dopravci podle mluvčího Česmadu Martina Felixe již dva roky upozorňují na to, že zákaz je v praxi neuskutečnitelný a jeho schválení považují za předvolební populismus. „Jižní spojka je jedinou komunikací dálničního typu ve městě a je pro silniční dopravu nenahraditelná. Pokud k zákazu dojde, bude to znamenat dopravní kolaps,“ řekl.
Upozornil také na to, že na zásobování kamiony je závislá celá řada provozů a obchodů na východě metropole. Dopravci navíc podle něj budou hledat objízdné trasy, a zesílí tak kamionová doprava ve středočeských obcích.
Čekání na okruh. Začne se v roce 2019?
Jedním z důvodů, proč se Praha rozhodla k omezení kamionů, je odkládání stavby chybějící jihovýchodní části Pražského okruhu. Ředitelství silnic a dálnic muselo znovu vypracovat dokumentaci EIA, teď ji posuzuje ministerstvo životního prostředí. Jeho kladné stanovisko je prvním z řady kroků před samotným zahájením stavby.
Poté přijde na řadu územní a stavební rozhodnutí, výkupy pozemků a řada dalších úkonů. V současnosti Ředitelství silnic a dálnic uvádí jako nejdřívější možný termín zahájení stavby březen 2019, s dokončením počítá v závěru roku 2022.